Poglavlje: ISTINA
Deo drugi
"Truth can only be seen by those with truth in them."
"Truth can only be seen by those with truth in them."
U osamnaestom poglavlju
Jevanđelja po Mateji Parabola o izgubljenoj ovci predstavljena je u nešto
drugačijem obliku, ali i u sasvim različitom kontekstu. To je čest slučaj u
Jevanđeljima i za um usmeren ka bukvalnom značenju ta odstupanja predstavljaju
kamen spoticanja. Prema njegovim argumentima, budući da se ove parabole ne podudaraju
od reči do reči i da nisu uvek prezentovane u istom kontekstu, one ne mogu da
budu „istinite“. Međutim, pogrešno je pretpostaviti da je istina samo
usklađenost sa spoljašnjim ili sa istorijskim činjenicama. Istina nije pojava
jednog reda. Fizička istina je jedan nivo istine. Parabole očigledno ne
predstavljaju istinu ili bukvalne činjenice, kako se one nazivaju – to jest,
Parabola o izgubljenoj ovci ne govori o stvarnom pastiru koji je imao tačno
stotinu ovaca i izgubio tačno jednu. Istina sadržana u parabolama drugačijeg je
reda. To je psihološka istina, a to znači da se parabole odnose na unutrašnji
život čoveka – na unutrašnju istinu.
U parabolama je sadržan
veliki deo učenja Hrista o čoveku i njegovoj mogućoj evoluciji. A budući da je
najvažnija stvar bila da se one daju, one su uklapane u dramu o Hristu kada god
bi se ukazala prilika. To je jedan od razloga zašto Jevanđelja nisu uniformna.
Nijedna pojedinačna
interpretacija ne može da iscrpi značenje neke parabole. Međutim, ukoliko se ne
učini pokušaj da se značenje razume, ona ne može da „deluje“ u umu. Parabola je
dizajnirana tako da prođe iza bukvalističkog uma zasnovanog na čulima koji za
sve zahteva vidljivi dokaz i da dotakne unutrašnje razumevanje iz kojeg jedino
čovek može da raste, jer čovek jeste svoje razumevanje. Tako, može se reći da
je parabola dizajnirana da čoveka navede na razmišljanje; i dok čovek ne počne samostalno
da razmišlja na određeni način, metanoja
za njega nije moguća i njegova evolucija ne može da otpočne. Iz tog razloga
Hrist je naglašavao da je „pokajanje (metanoja) prvi suštinski korak.
U osamnaestom poglavlju
po Mateju parabola o izgubljenoj ovci nije smeštena u poznati kontekst, koji se
često koristi, gde Fariseji kritikuju Hrista. Kontekst u kome je data odnosi se
na temu mali, onaj koji se ne sme
zavesti. Učenici su pitali Hrista ko je najveći u Kraljevstvu Nebeskom a on je
pozvao malo dete i rekao:
„Zaista vam kažem, ako se ne povratite i ne budete kao deca, nećete
ući u carstvo nebesko.
I koji primi takvo dete u ime moje, mene prima.
A koji sablazni jednog od ovih malih koji veruju mene, bolje bi mu
bilo da se obesi kamen vodenični o vratu njegovom, i da potone u dubinu
morsku.”
(Matej, XVIII.3-6).
U ovoj paraboli postoji
promena značenja u pogledu mali. Prvo
je upotrebljena reč paidion (παιδιον) što
na grčkom znači malo dete. Međutim, kada Hrist kaže: „Ko zavede jednog od ovih
malenih koji veruju u mene“, grčka reč je drugačija – to je mikros (µικρός) što znači malo, majušno, kao mikroskopsko. To se više ne odnosi
na malu decu, već na ljude koji su počeli da slede Hrista i da imaju malo
razumevanja – ili pre, počeli su da razumevaju preko onoga što je malo u njima
– to jest, to se odnosi na one u kojima je metanoja počela da se odvija.
Jer u
nastavku, nakon što je rekao da prilike zavođenja moraju da nastupe, „ali jao
onome preko koga one dođu, on nastavlja:
„Gledajte da ne
prezrete jednog od malih ovih (ton mikron) (έυος των µικρών); jer vam kažem
da anđeli njihovi na nebesima jednako gledaju lice Oca mog nebeskog.
Šta vam se čini? Kad ima jedan čovek sto ovaca pa
zađe jedna od njih, ne ostavi li on devedeset i devet u planini, i ide da traži
onu što je zašla?
I ako se dogodi da je nađe, zaista vam kažem da
se njoj više raduje nego onima devedeset i devet što nisu zašle.
Ovde je izgubljena ovca „ovaj mali“. U ovoj
paraboli napravljena je veza između jednog
koji je izgubljen i „volje vašeg Oca koji je na nebu“. Ka tom jednom upravljena je volja Boga; ili taj
jedan u čoveku je ono što može da ga
poveže sa „nebom“. Tako nije volja Oca
vašeg nebeskog da pogine jedan od ovih malih. Iako „pokajanje“ nije
direktno spomenuto, moramo se sami podsetiti fraze koju je izgovorio Hrist: „Ako
se ne pokajete, svi ćete izginuti.“ To jest, kao što je rečeno, da će čovek
koji nije dostigao stanje koje se naziva pokajanje ili metanoja, poginuti. Međutim, Božija volja počinje da deluje na
čoveka koji se „pokaje“; to ima veze sa pronalaženjem onoga što je izgubljeno
ili što je odlutalo od njega. Ukoliko ponovo pogledamo molitvu Oče naš: „Neka
bude volja tvoja na Zemlji kao što je na nebu.“ i primenimo je u obrnutom
smislu na unutrašnje stanje čoveka, može se razumeti da se to odnosi na „nebo“
u čoveku, ili bolje, na mogućnost u čoveku da dođe u domen delovanja novih
uticaja, koji se nazivaju volja Božija. U ovoj paraboli to je povezano sa
pronalaženjem onoga što je izgubljeno u njemu – naime, to jedno o kome je izričito rečeno da nije volja neba da ono
pogine.
Uzmimo drugu alegoriju: zamislimo čoveka koji
želi da iskopa zlato iz zemlje. Da bi to moglo da se učini, potrebna je
određena aparatura. Međutim, ta aparatura samo je sredstvo za postizanje cilja.
Cilj je iskopavanje zlata i jednom kada se zlato pronađe, aparatura više nije
ni od kakve koristi.
Pogled na čoveka
u Jevanđeljima u nekoliko je aspekata sličan ovoj alegoriji. Takav kakav jeste,
čovek se smatra izgubljenim. Međutim, u njemu se nalazi nešto tako dragoceno
kao što je zlato. On prvo mora da nauči da živi u svetu i da u njemu stekne aparaturu
za život. Međutim, iz perspektive učenja u Jevanđeljima to nije cilj
(τελος). Ta aparatura u čoveku, stečena u životu, može biti dobra ili
loša i ukoliko je loša, u njemu ne postoji ništa što bi ga moglo odneti dalje.
Sve dobro što stekne u životu, nije on
sam, već predstavlja prvu stepenicu i to stepenicu koju mora da postigne sa
stanovišta čitavog tog učenja u ljudskoj evoluciji.
Ta stečena strana u njemu koja nije on sam i koja mu sa druge strane omogućava
da igre neku korisnu ulogu u životu i da se ponaša pristojno, da obavlja svoje
dužnosti itd. ne predstavlja onaj njegov deo koji može da evoluira. Međutim,
dok se ona ne formira u čoveku, nikakva unutrašnja evolucija nije moguća. Čitava
ta strana, koja, kao što je rečeno, može biti dobra i korisna i koja mora biti
stečena u životu obrazovanjem i treningom – jer bez nje u njemu ništa više ne
može nastati – ta strana se može nazvati „devedeset devet“ – ili ona strana u
njemu kojoj nije potrebno „pokajanje“. Nije joj potrebno pokajanje, jer ne može
da raste. Čovek, u kome je ta strana dobro razvijena, na najbolji mogući način,
delovanjem najboljih uslova spoljašnjeg života, i dalje nije on sam živ. Koliko god dobar, sa unutrašnjeg
stanovišta Hristovog učenja, on je i dalje mrtav
ili izgubljen. Međutim, ono što je
bitno razumeti jeste da život dovodi čoveka
samo do te tačke moguće evolucije, a sve učenja u Jevanđeljima kao i u sličnim
učenjima u kojima se čovek posmatra sa unutrašnjeg stanovišta, bave se daljom evolucijom koja počinje metanojom. Međutim, da bi se čovek
odučio, da bi postao „malo dete“ (ώς τα παίδια), da bi tragao za onim
što je u njemu izgubljeno, on neizbežno mora da se okrene protiv svega preko
čega oseća sebe i svega što je postigao i što smatra vrednim u svojoj karijeri.
Sve te strane predstavljene su kao „devedeset devet“ kojima ne treba
„pokajanje“, jednostavno jer im ono nije namenjeno. Da bi čovek pomerio svoju
unutrašnju osnovu i započeo novi put – ili da bi se okrenuo ili da bi se
odvojio od razumnog osećaja zasluga – označava borbu koja ne može čak ni da
započne dok god on ne uvidi da je sve to što je postigao samo sredstvo za
ostvarenje drugačijeg cilja. To je onaj cilj (τελος) o kome Jevanđelja
govore u gotovo svakoj reči.
Нема коментара:
Постави коментар