TREĆA
kategorija je u paraboli opisana sledećim rečima: „A druga padoše u trnje i naraste trnje i podavi ih.“ U svojoj
interpretaciji ovog stiha Hrist kaže: „A posejano u trnju to je koji sluša reč, no briga ovog
sveta (aeon, αίων) i prevara bogatstva zaguše
reč, i bez roda ostane.“
U
Jevanđelju po Marku interpretaciji je dodato: „i ostale slasti uđu i zaguše reč”. Kod Luke Hristova
interpretacija glasi: „A koje u trnje pade,
to su oni koji čuju (’čuti’ znači ’razumeti’) i otišavši, od brige i bogatstva
i slasti ovog života zaguše se, i rod ne sazri.“
U
opisu ove kategorije ukazuje se na ljude koji čuju i razumeju ezoterizam:
međutim, njihov emocionalni deo je
pogrešan. Kod druge kategorije reči ’posejani
na kamenitom tlu’ odnose se na intelektualni deo: kod treće pažnja je
usmerena na emocionalni deo. Trnje ukazuje na emocionalnu stranu, na stranu
emocionalnih interesovanja. Kada Hrist na drugom mestu kaže: „Po plodovima njihovim poznaćete ih. Da li se
sa trnja bere grožđe ili sa čička smokve?“ iskazuje se ta ista ideja. Trnje
i čičak reprezentuju emocionalni život. Pogrešne emocije ne mogu da donesu
dobar plod. Niti se može očekivati plod od ljudi, čija uobičajena emocionalna
interesovanja potiskuju emocionalna interesovanja koja su potrebna da bi se
ezoterično učenje razvilo u njima. Magnetni centar u emocionalnom centru nije
dovoljno snažan. Kruna od trnja, položena na Hristovu glavu pre raspeća, ima
identično značenje. Ona predstavlja stanje onih koji su ga razapeli. Hrista su
razapeli oni, koji su mogli da razumeju i čak jesu razumeli, ali nisu bili u
stanju da emocionalno razviju to učenje, bivajući uvek preokupirani intrigama,
ljubomorom, strahom, željom za vlašću, … ovde nazvane trnje a na drugim mestima
šipak ili čičak, u koje spadaju i brige, strepnje i negativne emocije. Kruna od
trnja reprezentuje opšte emocionalno stanje čovečanstva u to vreme. Ono je
emocionalno bilo ugušeno sebičnošću i mada su mnogi mogli da razumeju Hristovo
učenje, nisu bili u stanju da u sebi stvore prostor za njega. Njihova ’voljna’
strana, koja proističe iz emocionalnog centra čoveka i menja se zajedno sa njegovim
emocionalnim razvitkom, bila je takva da Hristovo učenje nije moglo da deluje
na njih ni na kakav autentičan način – to jest, da postane prva stvar, emocionalno. Jer ukoliko emocionalno ne osetite znanje
u dovoljnoj meri, ono neće moći da dotakne stranu vašeg bića – to jest, neće moći da deluje na vas. Neće imati moć nad
vama. Drugim rečima, iako do nekog stepena osećate emocionalno, ne možete da
primenite znanje i počnete da ga živite. Druga emocionalna interesovanja su
suviše jaka.
Ova ideja
je izražena u mnogim parabolama – naime, ideja o tome šta je za vas zaista
najvažnije, emocionalno. Emocije čine stvari važnima – cenimo ih, volimo,
žudimo za njima, tragamo. Slika u paraboli znači da čovek, koji je veoma
identifikovan sa svojim životom i čija se glavna emocionalna interesovanja tiču
njega samog i njegove pozicije u životu, gaji trnje u sebi, koje ne samo da ga
povređuje i boli, već guši njegov emocionalni razvitak. Takav čovek ima
magnetni centar u emocionalnom delu, ali on nije dovoljno snažan i preplavljen
je svim brigama i strahovima života i svim onim, što se čini da život pruža. On
može da razume i istinski razume, ali je posejan u život na takav način, da
ništa ne može da se dogodi.
Sada, sve
ove kategorije koje smo razmatrali – čovek koji ne razume ništa, čovek, koji
razume intelektualno, čovek, koji razume emocionalno, ali nedovoljno – takođe na
dubljem nivou reprezentuju različite stepene razvoja pojedinačnog čoveka u
njegovom odnosu prema ezoteričnom. Međutim, o tome ćemo govoriti kasnije.
Hvala i tebi, Ivane! Malo je potrajalo ..., no, VII deo je sada tu:-)
ОдговориИзбриши