Great Amwell House
07. juni 1947.
CENTRI I DELOVI CENTARA
(tom III)
Mehanički prijem
utisaka može da nahrani samo mehaničke delove centara. Međutim, ako se utisci
prime, recimo, sa osećajem divljenja ili radosti, oni padaju na emocionalne
delove centara. Ako su primljeni uz usmerenu pažnju i individualni mentalni napor,
padaju na intelektualne delove. Sada, negativni utisci će pasti na odgovarajuće
mesto – naime, na negativne delove centara. Utisci primljeni od osobe, prema
kojoj čovek oseća averziju, nahraniće negativni emocionalni deo. On se tada
puni energijom i isparazniće se na bilo koga iz nekog beznačajnog razloga – to
jest, čovek će postati nasilan bez razloga. Negativna literatura i filmovi o kriminalu,
nasilju, mržnji itd, ukoliko se identifikujemo sa njima, svi hrane negativni
deo Emocionalnog Centra i pune ga energijom. I negativne knjige mogu da dovedu
do toga – ukoliko ih čitamo, identifikujući se. Tako moramo da naučimo da
primimo utiske svesnije i da se ne identifikujemo sa negativnim utiscima. Učite
da budete veoma pažljivi sa svim tim. To je oblik Pamćenja Sebe i
energija, koju ono koristi, je oduzeta od negativnih utisaka. Međutim, ljudi smatraju da, kada su sami, mogu da uranjaju u negativne
misli koliko žele. Na taj način oni uvaćavaju materijal za stvaranje negativnih
emocija, koje će pre ili kasnije pojuriti, napasti nekoga ili nekoga povrediti.
Sve negativne emocije žele da povrede i na njihovom dnu su neograničeni oblici
nasilja. Stalno pravljenje računa
protiv drugih skladišti veliki materijal za proizvodnju negativnih emocija,
koje, ukoliko ne mogu da povrede druge, izazivaju samopovređivanje. Jedini lek
je ne pristajati na negativne utiske – to jest, biti dovoljno budan da bi se
sprečilo automatski ulazak tih utisaka do negativnog dela Emocionalnog Centra.
Govorim o
spoljašnjim utiscima, ali i o unutrašnjim izvedenim iz misli ili sećanja ili
imaginacije. Nekontrolisani rad imaginacije može snažno da hrani negativne
emocije. To je razlog zašto se one nastavljaju i nastavljaju. Ukoliko
osluškujete svoje unutrašnje stanje, uvek možete reći kada ste identifikovani i
puštate negativne utiske da prođu. Trebalo bi da imamo dobar filter – koji konačno
zaustavlja prolaz svakr zarazne, otrovne klice. Da – ali da li
ste to razumeli? Da li ste počeli da primenjujete ovaj aspekt Rada na sebi? Ili
puštate sve da uđe nefiltrirano?
Sada, šta praktično možemo da
razumemo iz svega toga? Možemo da razumemo da utisci mogu da padnu na različite
delove centara i da utisci iz
spoljašnjeg života, od ljudi itd. koji ulaze preko čula, mogu da budu usmereni
i ne moraju uvek da padnu na isto bolno mesto. Mi u stvari imamo moć, ukoliko
je razvijemo, svesnog napora da učinimo da utisci padnu na nova mesta u nama. Sada, ima veoma mnogo novih mesta u nama, koja
jedva da koristimo. Iz tog razloga ponovo ćemo proučiti naše Biće iz ugla
centara i delova centara. Tada će biti moguće da se bolje razume kako se naše
Biće, takvo kakvo je, nalazi na različitim nivoima – neki su delovi više
mehanički i tako stoje na nižem nivou, drugi manje mehanički i zato viši.
Čovek, koji živi isključivo u mehaničkim delovima, ne može da promeni svoje
biće.
Prvi korak je samo-posmatranje.
Ono nikada nije mehaničko – to jest, čovek ili žena ne mogu da posmatraju sebe
mehanički. Potrebna je usmerena pažnja da bismo posmatrali sebe, a pažnja
iziskuje svesnost, ili drugačije rečeno, akt pažnje nas premešta u svesnije
delove centara. Isto je sa Pamćenjem Sebe. Niko ne može da pamti sebe
mehanički. Potpuno Pamćenje Sebe zahteva punu svesnost. U vezi sa time U je
rekao:
„Sada se ponovo moramo vratiti
proučavanju centara, pažnje i Pamćenja Sebe, koji su jedini načini razumevanja.
Pored podele na dva dela, pozitivni i negativni, koja, kao što smo videli, nije ista u različitim
centrima, svaki od 4 centara je podeljen na 3 dela. Ta 3 dela korespondiraju sa
podelom samih centara. Prvi deo je „mehaničan“ i uključuje motorički i
instinsktivan princip; drugi je „emocionalan“ i treći je „intelektualan“.
Naredni dijagram pokazuje položaj delova Intelekutalnog Centra:
Intelektualni
Centar

“Centar je podeljen na pozitivni i negativni deo, a
svaki od ta dva dela je podeljen na tri dela, tako da se Intelektualni Centar u
stvari sastoji od 6 delova. Svaki od tih 6 delova je sa svoje strane podeljen
na 3 dela: mehanički, emocionalni i intelektualni. Međutim, o njima ćemo
govoriti kasnije, sa izuzetkom samo jednog dela, koji ću obraditi odmah.
Značenje podele centra na 3 dela je veoma jednostavno. Mehanički deo radi
gotovo automatski: on ne zahteva nikakvu
pažnju. Međutim, zbog toga on ne može
da se prilagodi promeni okolnosti i nastavlja da radi na način kako je počeo,
iako su se okolnosti sasvim promenile. U Intelektualnom Centru mehanički deo
uključuje sav rad na registraciji
sećanja, asocijacija i utisaka. To je
sve što bi on normalno trebalo da radi – to jest, kada drugi delovi obaljaju
svoj posao. On nikada ne bi trebalo da odgovara na pitanja postavljena čitavom
centru i nikada ne bi trebalo da odlučuje o bilo čemu, ali, nažalost, on je
uvek spreman da odlučuje i da odgovori na sve vrste pitanja na uskogrudi i
veoma ograničeni način, gotovim frazama, izrazima u slengu, doskočicama sa
zabava itd. Taj deo ima sopstveno ime: on se naziva „formatorni aparat“ ili
ponekad „formatorni centar“.
Moguće je razlikovati 3 dela u formatornom aparatu:
mehanički (čisto automatski) nalik mehaničkom ponavljaju nekih reči, koje smo
čuli ili pročitali, emocionalni (radoznalost, znatiženja i neusmerena
fantazija) i intelektualni (prepredenost, lukavost, predostrožnost). Mnogi
ljudi, pogotovo ljudi broj 1, provedu čitav život samo sa „formatornim
aparatom“, a da nikada ne dotaknu druge delove svog Intelektualnog Centra. Za
sve neposredne životne potrebe, za prijem ’A’ uticaja i odgovor na njih,
formatorni aparat je sasvim dovoljan. To su stereotipni ljudi – samo mašine.“
„Emocionalni deo Intelektualnog Centra se sastoji
pretežno od onoga, što nazivamo intelektualnim emocijama – to jest, želja za
znanjem, želja za razumevanjem, zadovoljstvo zbog znanja, nezadovoljstvo zbog
neznanja, radost otkrivanja. Rad na emocionalnim delovima zahteva punu pažnju, ali u tom delu centra pažnja ne iziskuje
nikakav napor. Nju privlači i održava sam predmet.
„Intelektualni deo Intelektualnog Centra po sebi je
kapacitet za stvaranje, konstruisanje, pronalaske i otkrića. On ne može da radi
bez pažnje, ali pažnja u ovom delu centra
mora da bude kontrolisana i održavana pomoću volje i napora.
„To je ključna tačka kod proučavanja delova centara.
Ako ih sagledamo sa stanovišta pažnje, odmah ćemo znati u kojem deli centra se
nalazimo. Bez pažnje ili sa pažnjom koja luta, mi smo u mehaničkim delovima; sa
pažnjom, privučenom predmetu misli ili razmišljanja, mi smo u emocionalnom
delu; sa pažnjom voljno kontrolisanom i održanom na našem predmetu, mi smo u
intelektualnom delu. U isto vreme to pokazuje put do viših delova centara.
Proučavanjem pažnje i pokušajem da je kontolišemo, mi podstičemo sebe da radimo
u višim delovima centara, jer se isti princip odnosi na sve centre podjednako,
iako nam možda neće biti tako lako da napravimo raziku između različitih delova
u drugim centrima.
„Uzmimo Emocionalni Centar. Sada neću govoriti o
negativnim emocijama. Razmotrićemo samo podelu centra na 3 dela: nehanički,
emocionalni i intelektualni. Mehanički deo se sastoji od najjeftinije vrste
gotovog humora i sirovog smisla za komiku, ljubavi prema uzbuđenjima,
spektakularnim predstavama, raskoši, želje da se bude u gužvi, svih vrsta
emocija vezanih za masu i svih vrsta nižih, polu-životinjskih emocija, nesvesne
okrutnosti, sebičnosti, kukavičluka, mržnje, ljuborome i tako dalje.
Emocionalni deo se može veoma razlikovati kod različitih ljudi. On može
uključivati u sebe religiozne emocije, estetske emocije, moralne emocije i može
voditi do Savesti, ali uz identifikaciju sa negativnom stranom može postati
sasvim drugačiji – može biti veoma surov, jogunast i hladan i ljubomoran, samo
na nešto manje primitivan način nego mehanički deo. Intelekutalni deo (uz pomoć
intelektualnih delova Motoričkog i Instinktivnog Centra) uključuje moć
umetničkog stvaranja. U slučajevima, kada intelektualni delovi Motoričkog i Instinktivnog
Centra nisu dovoljno obučeni, što je neophodno za prirodnu manifestaciju
kreativnih sposobnosti, on se manifestuje u snovima. To objašnjava prelepe i
umetničke snove kod ljudi koji nisu umetnici. Intelektualni deo Emocionalnog
Centra je glavno sedište Magnetnog Centra.“
Emocionalni centar
Нема коментара:
Постави коментар