Sada treba da razmislimo o
neobičnoj ideji da su ljudi različito posejani po zemlji u svetlu Parabole o
sejaču, kako je preneta u Jevanđelju po Mateji. Ponovo ću citirati prvi deo
parabole:
„Gle, iziđe sejač da
seje. I kad sejaše, jedna zrna padoše kraj puta, i dođoše ptice i
pozobaše ih;“ (u engleskoj verziji „on the way side“ u nemačkoj „an den Weg“).
Nakon što Hrist odgovori na pitanje svojih učenika zašto govori u
parabolama i da je njima dato da razumeju tajne Kraljevstva nebeskog, ali ne
mnogima, on kaže:
„Vi, dakle, čujte priču
o sejaču. Svakome koji sluša reč o carstvu - a ne razume - dolazi zli i otima
što je posejano u njegovom srcu; to je kraj puta posejani.“ (Matej, XIII.18-19).
Poslednja rečenica je neobična. ’To
je kraj puta posejani.’ („This is he
that was sown by the side“). Neobična je jer implicira da je Čovek na
različit način posejan u život. To jest, ljudi nemaju iste mogućnosti da
razumeju ezoterizam. Hrist je već
rekao da mnogi ne mogu da razumeju misterije Kraljevstva nebeskog, ali da
njegovi učenici mogu, jer im on kasnije kaže: „A blago vašim očima što vide, i ušima vašim što čuju.“ (stih 16).
I to se, naravno, ne odnosi doslovno na oči i uši, na prave čulne
organe. Oči znače unutrašnji vid uma a uši osluškivanje emocija – to jest,
emocionalno razumevanje – jer samo um može da vidi istinu neke stvari a samo
emocionalni centar njenu vrednost i dobrotu. Međutim, u svojoj interpretaciji
parabola Hrist proširuje tu ideju rekavši da samo neki od mnogih mogu da
razumeju i slede njegovo učenje i definiše šest klasa ili kategorija ljudi.
Prva kategorija su oni koji čuju Reč
– to jest, učenje i ideje ezoterizma i ideju o svesnom čoveku i ideju o
samo-evoluciji do stepena pod nazivom Kraljevstvo nebesko, koje predstavlja
svestan krug čovečanstva – i ne razumeju ništa.
Njihove oči i uši su otvorene za život, za svet, za stvari čula – to
jest, intelektualno i emocionalno oni poznaju samo svet. I to nije njihova
greška, jer je rečeno da je takav čovek ’onaj koji je posejan kraj puta’. Takav
čovek je potpuno u životu. On je ’zalepljen za svoja čula’, kako je to izraženo
u grčkom učenju Sokrata, i ideje koje izlaze iz okvira čula za njega su
nedostupne, jer on može da razmišlja samo prirodno, doslovno u terminima
objekata. Ta tačka je kasnije naglašena u jeziku parabola koji proučavamo, u
verziji koju daje Luka (VIII.5): „Iziđe
sejač da seje seme svoje; i kad sejaše, jedno pade kraj puta, i pogazi se, i
ptice nebeske pozobaše ga.“
Uočićete da je ovde još jedna rečenica dodata istom odeljku koji je
dat i u Jevanđelju po Mateji. Seme je palo kraj puta i ’bilo izgaženo stopalima’
(u engleskoj verziji „underfoot“). Porazgovarajmo
o značenju reči ’pod stopalima’ (underfoot).
Stopalima čovek dotiče spoljašnji svet, koji se opaža čulima i na jeziku
parabola on reprezentuje u najvećoj meri prirodni, doslovni, spoljašnji nivo
zasnovan na čulima u čovekovom umu – to jest, onaj deo uma koji razmišlja
direktno iz tog izvora. Ritual pranja nogu sa jedne strane znači očistiti
prirodni um od obmane čula – to jest, od pojavnog, od života kakav se prikazuje
čulima. U Jevanđelju po Jovanu, XIII.14, pošto je oprao noge učenicima zapisano
je da je Hrist rekao: ’Kad ovo znate,
blago vama ako ga izvršujete.’
„Kad dakle ja oprah vama noge, Gospod i učitelj,
i vi ste dužni jedan drugom prati noge. Jer ja vam dadoh ugled da i vi tako
činite kao što ja vama učinih. Zaista, zaista vam kažem: Nije sluga veći od
gospodara svog, niti je poslanik veći od onog koji ga je poslao. Kad ovo znate, blago vama ako ga izvršujete.”
Međutim, ukoliko čovek ne može da misli i razume nezavisno od
dokaza, koje mu pružaju njegova čula, on ne može da očisti svoj prirodni um. On
tada niti može da razmišlja niti da razume bilo šta o idejama ezoterizma.
Morate uvek imati u vidu da ezoterizam počinje od nečega što spoljašnja čula ne mogu da nam pokažu,
naime, od nevidljivog sebe. On ne
započinje posmatranjem spoljašnjeg sveta, već samo-posmatranjem, od nevidljivog sveta u sebi. Verujem da bi
bilo veoma dobro ako biste pokušali da uočite na šta se ovde misli i da jasno
razumete da posmatrati sebe nije
pitanje fizičkih očiju ili ušiju ili dodirivanja sebe, već unutrašnja stvar.
Kada Hrist kaže: „Carstvo Božije neće
doći da se vidi.“ (Luka, XVII.20), on misli da to nije nešto spoljašnje,
nešto što se može opaziti fizičkim čulima, već unutrašnje – naime stepen
unutrašnje evolucije iznad nas i u
nama na vertikalnoj skali mogućeg bića – a početak toga je posmatranje sebe u
svetlu ideja i učenja ezoterizma. Jer tada ćete početi da shvatate zašto za
vas, takve kakvi jeste, Kraljevstvo nebesko nije dostižno i da je neophodan
veliki rad na sebi tokom veoma dugog perioda pre nego što bude moguće i sanjati
da se ono dosegne. Koliko smo samo daleko od Kraljevstva nebeskog! Ali koliko
je divno kada počnemo da vidimo put do njega! To je ono što ezoterijske ideje
mogu da pokažu svakome ko to traži i ceni. Kako je divno razumeti da mehanička
dobrota ne može voditi do njega, ništa više nego mehanička zloća. Kako je divno
kada počnemo da razumemo da to znači raditi protiv sopstvene mehaničnosti.
Vratimo se frazi „izgaziti stopalima“. Ako uzmemo stopalo kao
prirodni nivo čoveka, nivo doslovnog razumevanja, na kome on stoji na zemlji,
moguće je sagledati značenje fraze ’kraj puta’. Seme je palo kraj puta i bilo
izgaženo stopalima. Šta je ’put’? Psihološki, to je mesto na kome se odvija
saobraćaj života u vama. Tu su sve vaše mehaničke misli. To je vaša mehanička
strana, mehanički deo vas okrenut životu, čulima. Za taj mehanički deo – to
jest, za deo koji gotovo automatski deluje iz života – nemoguće je da razume
ezoterijske ideje. Ukoliko te ideje padnu na taj mehanički deo, one padaju ’kraj
puta’. Padaju na pogrešno mesto u čoveku – mesto koje je korisno za život, ali
beskorisno za samo-razvoj. Dopustite mi da vas podsetim: čovek mora biti u
stanju da razmišlja u različitim kategorijama. On mora da razmišlja o svojim
životnim pitanjima. Mora da razmišlja o ezoterijskim idejama. Međutim, ne sme
da u istoj kategoriji razmišlja o
životnim pitanjima i idejama ezoterizma. On mora da zna i da vidi da se one
razlikuju u kvalitetu. Ukoliko nije u stanju da vidi da se one razlikuju, onda
ne poseduje magnetni centar.
Ezoterizam znači biti u životu, ali ne od života. Njegov izvor nije u životu. Kada
bi bilo tako, on ne bi mogao da vas uzdigne iznad života – iznad mehaničnosti.
Kako nešto, što potiče iz života, može da vas uzdigne iznad života? Ezoterizam
je konopac – iznad života. Magnetni centar omogućava čoveku da napravi razliku
između uticaja života, stvorenih u sferi života i uticaja koji dolaze od
svesnog čoveka, izvan života. Čovek na primer mora biti u stanju da napravi
razliku između fudbalskih novosti ili vesti o ratu i ezoterijskih ideja i da ne
dopusti da one jedne druge osporavaju ili uništavaju. Ukoliko ne posedujete
osećaj za skalu – a osećaj za skalu je jedan od znakova posedovanja magnetnog
centra – tada će sve biti kontradiktorno, jednostavno zato što niste postavili
stvari tamo gde pripadaju. To jest, nemate osećaj za vertikalni krak krsta,
koji reprezentuje različite nivoe i različite kategorije – ukratko, više i niže
i tako, svesnije i mehaničnije u vama. Setite se da, ukoliko želite da budete u
svesnijim delovima sebe, tamo dospevate pomoću usmerene pažnje, da počnemo od
toga. Čitava ideja ezoterizma je prvo da nas učini prisutnijim, svesnijim onoga
što mislimo i osećamo i činimo. Cilj toga je da živimo u svesnijim delovima,
koji su kod većine ljudi potpuno ili gotovo nenaseljeni. Samo-posmatranje je
čin unutrašnje pažnje. Cilj ezoterizma je da nas uzdigne na vertikalnoj skali
bića. Prema tome, magnetni centar je nešto što čoveku daje prvi osećaj stvari
iznad i stvari ispod ili stvari, koje su u većoj meri unutrašnje i stvari koje
su više spoljašnje i povezuje ga sa idejom o vertikalnoj skali stvari. Jer
vertikalno je unutrašnje i što više nešto stoji na vertikalnoj skali, to dublje
leži u čoveku. To je nalik maloj mašini u njemu, koja se kao lift pomera gore-dole.
Čovek sa magnetnim centrom zbog toga ne samo da će razumeti doslovno i
prirodno, već će uhvatiti i značenje koje leži iznad tog doslovnog i prirodnog
nivoa. To jest, on će razumeti unutrašnje
značenje, koje je odvojeno od spoljašnjeg
značenja. To je početna tačka svega ostalog u čovekovoj evoluciji i ukoliko
čovek ne poseduje tu malu mašinu, onda je jedan od onih koji su posejani u
svet, onih koji, kada čuju ideje ezoterizma, neće učiniti ništa od njih. Prvoj
klasi ljudi, dakle, pripadaju oni koji nemaju magnetni centar. Izričito je
rečeno da su
’posejani kraj puta’. U
Lukinoj verziji to je još jače naglašeno. Hrist je ovde prikazan kako o prvoj
kategoriji kaže sledeće: „A priča ova
znači: Seme je reč Božija. A koje je kraj puta to su oni koji
slušaju, ali potom dolazi đavo, i uzima reč iz srca njihovog, da ne veruju i da
se ne spasu. (Luka VIII.11-12). Obratite pažnju na poslednju rečenicu ’da ne veruju i da se ne spasu.’ Šta to
znači? Ne mogu svi biti spaseni.
Pieter Brueghel the Elder "Harbour Scene with Christ Preaching"
’Reč Božija’ je učenje ezoterizma – to jest, učenje o načinima
samo-evolucije - o čemu morate razmišljati i što morate činiti da biste u sebi
evoluirali do nivoa svesnog čoveka ili Kraljevstva nebeskog.
Ovde morate razumeti značenje jedne analogije. To je drevna
hermetička izreka: ’Kako gore, tako dole.’
To znači da sve podleže zakonima koji vladaju u čitavom stvorenom univerzumu.
Ono što postoji na velikoj skali, pronaći ćete reprezentovano na maloj. Kako
gore, tako dole.
Postoji analogija sa ljudskim telom. Ljudsko telo po sebi
reprezentuje ideju o svesnom i mehaničkom čoveku. Ćelije mozga, tako zatvorene
i izolovane, predstavljaju svesni krug ćelija u odnosu na ostatak tela. One su
besmrtne u smislu tela. Sada, kada bi sve ćelije tela pokušavale da postanu
ćelije mozga – to jest, da evoluiraju na nivo ćelija mozga – telo bi bilo
uništeno. Ne bi više bilo u stanju da bude telo i da vrši sve svoje funkcije.
Međutim, nekoliko ćelija od milijardi i milijardi ćelija, koje čine ljudsko
telo, mogu da pobegnu a da ono ne bude dezintegrisano. To jest, izvestan broj ćelija
tela mogu da postanu ćelije mozga, a da pri tome ne dođe do narušavanja
funkcije tela kao celine. Isto važi i za život Prirode koja je veliko telo.
Određene ćelije u njoj – to jest, u ovom slučaju, ljudska bića – mogu da
pobegnu od njenih zakona, a da ne bude narušena njena opšta funkcija i svrha.
Ukoliko razmislite, videćete šta to znači. Ovde se može dodati još jedna stvar.
Broj onih, koji u svakom trenutku mogu početi da beže od služenja prirodi, veći
je od onih koji to pokušavaju da urade. To je misao koja čoveku pomaže da
razume situaciju.
U suprotnom, ljudi, kada po prvi put čuju ovo objašnjenje, a ne
pokušaju da vide njen pravi značaj, skloni da kažu da to nije pravedno ili fer.
Znam da će i neki od vas reći nešto kao: ’U odeljku citiranom iz Lukinog
Jevanđelja on kaže da je đavo došao i ukrao seme, da ne bi poverovali i spasli
se. Čini se da neka zla sila sprečava ljude da se probude. To izgleda
nekorektno i nepravedno itd.’ Pokušaću da dam odgovor na to. U verziji po
Mateji đavo se naziva nečastivi (the evil
one), a u samoj paraboli je rečeno da su ptice pozobale seme. Kao što je ranije rečeno, ptice u ovom slučaju
označavaju pogrešno mišljenje ili loše mišljenje. Ukoliko čovek razmišlja na
pogrešan način, ukoliko misli loše, kako može da razume učenje ezoterizma? On
sam je đavo. On sam je nečastivi. Zamenimo sada ideju o đavolu idejom o mehaničnosti. Ako čovek razmišlja
mehanično, on ne može da primi ideje ezoterizma. U mehaničkim delovima čoveka ’ptice će pozobati seme’ – to jest,
uništiti ga. Čitava stvar je u tome da se ezoterizam odvoji od mehaničkih
misli, da se ceni, da se uzdigne, da se učini svetim – to jest, specijalnom
stvari, svetom stvari. Zbog toga je važno učiniti neku stvar svetom – u
suprotnom će pasti na pogrešno mesto u vama i biti pozobana ili izgažena.
Shvatite da se ’pod stopalima’ odnosi
na vaš sopstveni um. Morate svesno razmišljati o ezoterizmu i biti svesni dok o
njemu razmišljate. Ne možete o njemu uvek razmišljati – u svakom slučaju ne na
početku – ali ne smete dopustiti sebi da o njemu razmišljate mehanički,
negativno i tako dalje. Međutim, postoje određene sile koje teže tome da čoveka
zadrže u navikama – to jest, u mehaničnosti. One se kače za čoveka i nagone
ljude da čine i govore i misli iste stvari uvek i uvek iznova. Iz tog razloga morate
učiniti ideje ezoterizma snažnijim od ideja života, u suprotnom, pritisak
života će vas zadržati na nivou doslovnog, prirodnog, čulnog i kada budete čuli
o idejama ezoterizma, vi ćete ih odbiti, loše misliti o njima, biti sumnjičavi,
slepi, gluvi i tako dalje. Dovoljno je samo da pokušate da drugima ispričate o
ezoterizmu, da biste videli kako će ’ptice pozobati seme’. A ukoliko ste toliko
poetični da mislite kako ljudi nisu istinski u stanju da razmišljaju pogrešno i
da nisu istinski u stanju da misle zlo, tada mogu samo da kažem da još uvek
niste počeli da posmatrate sebe i niste videli za šta ste sve vi sami u stanju.
Zacudjujuce je, da mnogi ljudi koje poznajem, obrazovani, elokventni, interdisciplinarno informisani, ipak ne mogu, ni na tren, da "preskoce" mehanicnost "trezvenog" razmisljanja, niti mogu pojmiti svet van sopstvenih pet cula i odraza istog u repetitivnoj mehanicnosti... bez kraja, bez sumnje u sopstvenu "logiku", bez osecaja da treba zastati i dati sansu nadculnoj, finijoj, emocionalnoj, sustiskoj, izvornoj i smislenoj stvarnosti da bude uocena, devocirana, negovana... U tom stanju svesti, za vecinu pomenutih intelektualnih velicina, Jevandjelja su samo gomila psihopatskih spisa, kojima isti kontrolisu svoje priglupo i uplaseno "stado"... I stvarno, veoma su retki, oni koji uspevaju da iskoce iz mehanickih i okorelih kalupa konvencionalnog "naucnog" misljenja, te da zavire, ovde "Iza Granice"... a jos redji oni, koji ovde nadju nektar za kojim su iskreno tragali... Serija ovih tekstova je, najblize moguce priblizavanje ezoterijskog ucenja, nivou culnog coveka i nivou misljenja stopalima. Vise od ovoga - ne moze! Citajuci iste, ili dodje do neophodnog "kvantnog skoka" ili bar do sagledavanja potrebe da se isti desi, duboko, najdublje u nama, iskreno...
ОдговориИзбришиDok za one, koji su dosegli nivo na kojem ova Nikolova tumacenja , predstavljaju pravi nektar samorazvoja, ostali ce preleteti pogledom i samouvereno i "pobedonosno" izjaviti: "Sve je to wishfull thinking!" ... Nekom zir, nekom biser... ;)