„Pusti neka
mrtvi ukopavaju svoje mrtve“ (Matej, VIII.22). „Sigurno“, kaže Sveti
Avgustin, „ti mrtvi koji ukopavaju svoje mrtve, nisu telesno mrtvi, jer kada bi
bili, ne bi mogli da ukopavaju mrtva tela. Ipak, on ih naziva mrtvima: gde, ako
ne unutar sebe, u duši? Jer, kao što često možemo videti oko sebe, dok je telo
zdravo i snažno, gospodar leži mrtav, tako da mnogi u zdravom telu nose mrtvu dušu
i njima je apostol uputio ove reči: „Ustani ti koji spavaš i vaskrsni iz mrtvih, i obasjaće
te Hristos.“ (Sermon 38). Čovek može da bude živ na zemlji, a da
istovremeno bude mrtav.
U prethodnom tekstu, koji Sveti Avgustin citira
iz petog poglavlja Poslanice Efežanima (stih 14), na prvom mestu se naglašava
buđenje iz sna. Čovek prvo mora da se probudi, on mora da se uzdigne iz
uobičajenog stanja, koje se poredi sa stanjem smrti ili sna, i tada svetlost
može da dopre do njega.
Ljudi imaju teškoća da ne shvate sve doslovno,
posebno preneseno značenje koje je izrečeno ili napisano. Mnogo lakše mogu da
razumeju preneseno značenje izraženo u alegoričnim slikama – to jest, vizuelne
alegorije, kao što su karikature - ali ne alegoriju izraženu rečima. Tako, mrtvi su za njih istinski mrtvi. Buđenje
je buđenje iz sna ujutru, a san je spavanje u krevetu.
Gluvi, slepi i hromi su istinski gluvi, slepi i
hromi ljudi. I uvek im izgleda usiljena ideja da u nama postoji neka spoljašnja
osoba – telo – koje zaista može biti gluvo, zbog nekog oboljenja na ušima, ili
slepo, zbog neke bolesti na očima, ili hromo zbog povrede nogu; i skriveni ili unutrašnji čovek, koji može biti gluv, iako spoljašnje uši nisu
bolesne, i može biti slep, iako njegov vid nije oštećen, ili hrom, iako su
fizičke noge snažne. Taj korak u transformaciji značenja od čulnog nivoa do
emocionalnog i mentalnog nivoa predstavlja jednu od aktivnosti koja se odnosi
na veru. „Jer po veri živimo, a ne po
gledanju.“ (II Poslanica Korinćanima, V.7).
Čak i ako verujemo da razumemo šta to znači, kada
dođe do prekretnice, svi mi živimo ’po gledanju’ – to jest, doslovno, očigledno
značenje ima najveću moć nad nama. Ljudi sve shvataju na osnovu konkretnih reči, ne na osnovu smisla iza njih.
Za Svetog Avgustina kao i za mnoge druge pre i posle njega,
bolesni, gluvi i mrtvi u Bibliji jesu bolesni i gluvi i mrtvi iznutra. Govoreći o dva slepa čoveka, koji
su, sedeći sa strane dok je Isus prolazio, vikali i molili da im se oči otvore,
on pita da li zaista možemo pretpostaviti da je to samo izveštaj o čudesnom
događaju o dva fizički slepa čoveka? Zašto se kaže da gomila pokušava da ih
obuzda i da se oni bore protiv toga i nastoje da privuku Isusovu pažnju? Savladali
su gomilu, koja ih je zadržavala, uz veliku istrajnost u vapajima, tako da je
njihov glas dopreo do ušiju Gospoda…
Gospod je prolazio kraj njih, a oni su povikali. Gospod se zaustavio i
oni su bili izlečeni. „I ustavivši se Isus dozva ih, i reče: Šta
hoćete da vam učinim? Rekoše Mu: Gospode, da se otvore oči naše.“
(Matej, XX.30-34). Slepi
su ovde oni koji ne mogu da vide ali žele da vide. Avgustin kaže da su to oni
koji su slepi u svojim srcima i shvataju
to. Kao i gluvi, kao bolesni i kao mrtvi, slepi predstavljaju određenu
vrstu ljudi. U ovom slučaju, to su ljudi na određenom stepenu unutrašnjeg
razvitka, koji znaju da su slepi i žele da vide jasno. „Vičite u sred gomile“,
kaže on, „i ne očajavajte“. Ko su ta dva slepca, koji znaju da ne mogu da vide
i prepoznaju duhovno značenje simbolizovano bićem Isusa – koje individualne
funkcije duše su ovde prikazane kako se bore protiv gomile uobičajenog značenja
i misli i konačno, zahvaljujući svojoj rešenosti, stiču moć viđenja? „Jer gde su dva ili tri sabrani u ime
moje onde sam ja među njima.“ (Matej,
VIII.20). Koje dve strane nas samih
moraju prve da se uključe, da bi se naše oči otvorile – to jest, naše
razumevanje? Zašto je potrebno dvoje,
da bi se to ostvarilo?
U čoveku, kaže Svedenborg, postoje dve strane,
koje moraju da se probude i rastu zajedno, ukoliko on stremi ponovnom rođenju, um i volja.
Funkcija intelekta je da traga za istinom, da je razlikuje od laži. Druga
strana je okarakterisana rečju dobro.
Istina bez dobra je beskorisna. Ona je slepa, nemilosrdna, okrutna, gruba,
dominantna. Istina se hrani dobrotom, a dobrota istinom. Istina može živeti
samo od dobrote. U lošem svetu, u kome ne postoji dobro, već samo nasilje, istina
ne može da opstane. Ona će biti izvrnuta u falsifikat, u laž. Tada će laži
izgledati kao istina.
Volja uvek slepo teži ’dobrom’, ali u skladu sa
sopstvenim kvalitetom. To je ili dobra ili loša volja i njena težnja je u
skladu sa tim – to jest, uvek teži onom što smatra dobrim. Čovekova borba je
tako između različitih vrsta dobrog i niko ne teži zlu namerno. Ljubav prema
istini i ljubav prema dobru moraju da rastu zajedno da bi se čovek normalno
razvijao i da bi se ostvarilo „nebesko venčanje“, pri čemu čovek postaje jedinstvo dobrog sa istinom i istine sa
dobrim.
Ponovo, svakog čoveka prvo čine dva čoveka, spoljašnji čovek i unutrašnji čovek. Na
početku oni su – ili se čini da jesu – spojeni, kao da su jedno. Tek kada čovek
počne da promišlja o svom životu i o tome kakva je on vrsta čoveka, o svojim aktivnostima,
rečima i namerama, unutrašnji čovek počinje da se odvaja od spoljašnjeg i svest
počinje da se komeša u njemu. To je neophodno stanje koje prethodi prvom
stupnju ponovnog rođenja. Recimo ponovo da je ponovno rođenje vrhovna ideja o čoveku. To je prava evolucija čoveka. Čovek u tom smislu nije spoljašnje stvorenje, lukavije ili jače
nego druga, primarna životinja. Ono što
čovek jeste, on jeste na osnovu svog razumevanja. I dok se unutrašnji čovek
ne odvoji od spoljašnjeg, za njega je nemoguće da postane čovek. On nije sposoban za razumevanje (understanding), što možda
počinje sa ’standing under oneself’ – stajati ispod sebe i to je možda
unutrašnji smisao reči, čije je etimološko poreklo nepoznato.
Parabola ili događaj sa dva slepa čoveka stoji na
kraju poglavlja (Matej, XX). Prethode joj dve parabole, obe o biti prvi. Uvodna parabola poredi
Kraljevstvo nebesko sa domaćinom koji povremeno šalje radnike na rad u
vinogradu:
Jer je carstvo nebesko
kao čovek domaćin koji ujutru rano iziđe da naima poslenike u vinograd svoj. I pogodivši se s poslenicima po groš na dan posla ih u vinograd
svoj. I izišavši u treći sat, vide druge gde stoje na trgu
besposleni, i njima reče: Idite i vi u moj vinograd, i šta bude
pravo daću vam. I oni otidoše. I opet izišavši u šesti i deveti
sat, učini tako. I u jedanaesti sat izišavši nađe druge gde stoje
besposleni, i reče im: Što stojite ovde sav dan besposleni? Rekoše
mu: Niko nas ne najmi. Reče im: Idite i vi u moj vinograd, i šta bude pravo
primićete. A kad bi u veče, reče gospodar od vinograda k pristavu
svom: Dozovi poslenike i podaj im platu počevši od poslednjih do prvih. I došavši koji su u jedanaesti sat najmljeni primiše po groš. A kad dođoše prvi, mišljahu da će
više primiti: I primiše i oni po groš. I primivši vikahu na gospodara. Govoreći: Ovi
poslednji jedan sat radiše, i izjednači ih s nama koji smo se čitav dan mučili
i goreli. A on odgovarajući reče jednom od njih: Prijatelju! Ja
tebi ne činim krivo; Nisi li pogodio sa mnom po groš? Uzmi svoje
pa idi; A ja hoću i ovom poslednjem da dam kao i tebi. Ili zar
ja nisam vlastan u svom činiti šta hoću? Zar je oko tvoje zlo što sam ja dobar?
Tako će biti poslednji prvi i prvi poslednji; jer je mnogo zvanih, a malo
izbranih. (Matej, XX 1-16).
Druga parabola je preuzeta iz događaja u kome majka dvojice učenika
moli Hrista da oni sede na najvišem mestu u kraljevstvu: „Zapovedi da sedu ova moja dva sina, jedan s desne strane Tebi, a jedan
s leve strane Tebi, u carstvu Tvom.“(stih 21). Desetorica drugih učenika su
se razljutili. Hrist im kaže da u životu ljudi zauzimaju visoke pozicije i imaju
vlast jedni nad drugima, ali da među njima to ne sme da bude tako: „Znate da knezovi narodni zapovedaju narodu,
i poglavari upravljaju njim. Ali među vama da ne bude tako; nego koji
hoće da bude veći među vama, da vam služi. I koji hoće među vama da bude prvi, da vam bude sluga. Kao
što ni Sin čovečiji nije došao da Mu služe, nego da služi i da dušu svoju u
otkup da za mnoge.“ (stihovi 25-28)
Tada sledi događaj sa dva slepa čoveka: „I gle, dva slepca seđahu kraj puta, i čuvši da Isus prolazi povikaše
govoreći: „Pomiluj nas Gospode, sine Davidov! A narod prećaše im da ućute; a
oni još većma povikaše govoreći: Pomiluj nas Gospode, sine Davidov! I ustavivši
se Isus dozva ih, i reče: Šta hoćete da vam učinim? Rekoše Mu: Gospode, da se
otvore oči naše. I smilova se Isus, i dohvati se očiju njihovih,
i odmah progledaše oči njihove, i otidoše za Njim.“ (stihovi 30-34).
Kako parabola o vinogradu, tako i lekcija data nakon zahteva majke
dvojice učenika, prikazuju čoveka koji je slep za pravu prirodu Kraljevstva
nebeskog. Oni ne mogu da razumeju šta je to. ’Mati sinova Zebedejevih’ misli da
je ono nalik nekom zemaljskom kraljevstvu, sa svom pompom i ponosom zbog
zauzetog položaja. Ni radnici u vinogradu ne mogu da razumeju šta je to. Prema
svima se postupa na isti način. Onima, koji su došli poslednji na posao, data
je ista nadnica kao i onima koji su došli prvi. Sve razlike, koje ljudski um
ima o pravdi, uklonjene su. U stvari,
to se naziva zlom. „Zar je oko tvoje zlo što sam ja dobar?“
(stih 15), pita gospodar vinograda prvog koji je došao da mu se požali i
dodaje: „Tako će biti poslednji prvi i
prvi poslednji; jer je mnogo zvanih, a malo izbranih.“ (stih 16), kao da je
to neophodno stanje stvari, shvatanje do koga je potrebno dovesti ljudski um,
kako bi ono zamenilo naš uobičajeni način razmišljanja, naše mentalne koncepte,
dok je zahtev majke sinova Zebedejevih povezan sa razmetljivom stranom čoveka,
koju hrani majka, sa samoljubivim emocijama, njegovom željom da trijumfuje nad
ostalima i zadovolji želje svoje drage majke, za koju on uvek stoji na prvom
mestu. Čovek je slep intelektualno i
slep emocionalno za ideju o
’Kraljevstvu nebeskom’.
Svedenborg, u svojoj obimnoj interpretaciji uvodnih knjiga Starog
zaveta zasniva njihov značaj na potrebi da se psihološki prevaziđe materinsko u čoveku – to jest, sve ono u
čoveku poteklo iz rođenja od žene – i uzima to kao ezoterijski dokument o
najvišem čoveku, Hristu, koji je ostvario unutrašnju evoluciju. Neobično je da
to nije shvaćeno, da to ne razumeju čak ni oni koji slede njegovo učenje.
Pretpostavimo da ta dva čoveka, rulja, vika i Hrist koji prolazi i
zaustavlja se, predstavljaju čoveka na
određenom stupnju razvitka. Može li se unutrašnje stanje čoveka predstaviti
jednostavnije nego putem vizuelnog opisa i alegorije, baš kao što politička
situacija postaje jasna nakon jednog pogleda na karikaturu? Od kakvog bi značaja
sam taj događaj uopšte bio, kada je toliko često bilo reči o isceljenju slepih?
Opis sledi nakon dve ilustracije nedostataka ljudske prirode, jedne koju je
veoma teško shvatiti teoretski i druge koja se lakše može razumeti, ali sa
kojom je teško nositi se praktično. Oba nedostatka počivaju na čovekovoj ideji
o tome da se bude prvi. Oba su povezana sa drugom idejom o prvima koji će biti poslednji i gospodaru koji je sluga. Značenje
ne može da bude samo sentimentalno. Ukoliko je toliko teško razumeti čak i
pravac ljudskog razvoja pod nazivom ’Kraljevstvo nebesko’, da je potrebna svaka
vrsta analogije koja ukazuje na njega, sva praktična učenja – to jest, metode –
takođe će biti teško shvatljiva.
Sada, evolucija znači doći u novo stanje bića, stanje koje je više.
Evolucija čoveka je odvijanje, odmotavanje čoveka, baš kao što je evolucija
semena ili jajeta odmotavanje drveta ili ptice, odmotavanje potpunog bića. Biće
drveta se razlikuje od bića semena i biće jajeta se razlikuje od bića ptice.
Njihove sudbine ili upotrebe takođe su različite. Kroz čitav Novi zavet čovek
se poredi sa semenom. U suprotnom, on ne bi mogao da bude učenje o evoluciji –
niti istinski snažna osnovna ideja o čoveku – i tako istinska večna psihologija
čoveka iza svih prolaznih moda i predstava. Čovek dolazi iz semena: i čovek je
sam ponovo novo seme. To jest, čovek rođenjem i prirodnim razvitkom ne postaje
potpuni čovek, evoluirani čovek, već je seme, latentno seme, koje poseduje sve
fiziološke rekvizite i sve psihološke funkcije (mišljenje, osećanje, uvide,
savest itd.) koji su mu potrebni da bi se odvio u evoluiranog ili potpunog
čoveka. Sva istinska psihologija – sva istinska nauka o duši – govori o tom
novom semenu, čoveku samom. Ako
zamislimo taj proces, možemo razumeti da se on ne odvija u vremenu, već u
drugom pravcu. Šta to znači? Izgleda da se parabola o radnicima u vinogradu zasniva
na argumentu vremena. Neki su radili
duže nego drugi. Da li je onda jedan od dvojice slepaca koji viče (i bori se
protiv rulje u sebi) jedna strana u čoveku koji se približava novom poimanju
života, svestan višeg stupnja u sebi, koje počinje razumevanjem da ga vreme
ometa. Prolazak vremena nije evolucija.
Razvitak ne donosi kvantitet napora, već njegov kvalitet. Vreme nije napredak i
dužina vremena po sebi nije ništa. Evolucija, razvitak jesu viši ili dublji
oblik stvari. To je kretanje ka nečem višem
od onoga što stvar jeste, a ne ka sutra.
To je kretanje ka onome unutrašnjem, ka dubljem iskustvu, većem integritetu i
čistoti vizije, ka kvalitetu a ne jednostavno kvantitetu.
U duhu Rumijevog „Breezes at dawn have secrets to tell you …“, nekoliko ranojutrašnjih razmišljanja o oktavama, vremenu, evoluciji, dimenzijama, na koje me je naveo kraj poglavlja.
ОдговориИзбришиPostoje dve oktave: Zrak stvaranja (involucije) i Zrak evolucije. Vreme – linearno vreme, kakvo ga mi poznajemo – jedan je od najvažnijih instrumenata Zraka stvaranja. Stvari i bića, stvoreni u Vremenu, nastaju, razvijaju se i propadaju. Mi se svi prirodno krećemo SILAZNOM oktavom i služimo Prirodi, proizvodeći neku energiju, koja joj je potrebna. Sve naše aktivnosti VREMENOM postaju mehaničke, sve u nama vremenom postaje mehaničko. Da li ste to uočili? Nema nikakve evolucije na toj liniji, nikakvog napretka, cilja do koga se stiže.
Uzlazna oktava, Zrak evolucije, povratak u krilo Apsoluta, bukvalno znači plivanje protiv matice, napor da se odupremo tim snažnim silama stvaranja i uništavanja, boginji Kali, žrvnju VREMENA. To je Rad. Ali on ne podrazumeva samo kretanje istim putem nazad – istom VREMENSKOM linijom - već na gore, na VERTIKALNOJ osi u odnosu na silaznu oktavu, na kojoj Vreme ima sasvim drugačije karakteristike. U tački preseka, na kojoj uspevamo da nađemo put na gore, prepoznaćemo simbol krsta.
I to je – za nas – potpuno nova DIMENZIJA, toliko nova, kao što bi za neko dvodimenzionalno biće predstavljala dimenzija produbljenog prostora.