Moris Nikol - Meta
Metanoja - I deo (nastavak)
Sada bi bilo dobro vratiti se na Hristove reči
upućene njegovim učenicima povodom ubijenih Galilijaca i ljudi koji su poginuli
u Siloamu u svetlu ovog značenja reči metanoja.
Čitav razgovor postaje jasniji. Učenici razmišljaju na pogrešan način i Hrist
im odgovara ne u smislu „dok se ne budete pokajali“, već „dok ne budete mislili drugačije“ – to jest, mislili na novi način.
On kaže da su u suprotnom oni vezani i fiksirani i ne mogu da izbegnu sudbinu,
koja je zajednička svim ljudima koji uvek polaze od vidljivog, pojavnog,
opipljivog, ili ukratko, od čula i koji svoje ideje i poglede izvode iz
vidljivih dokaza. Prvi korak je metanoja.
Neadekvatnost reči pokajanje može se jasno videti u Pavlovoj Poslanici Korinćanima.
Ljudi mogu biti povređeni i ožalošćeni događajima u životu do stepena da izgube
svu veru i čak prestanu da misle i pokušavaju da ugode sebi što bolje mogu ili
jednostavno napuste svu nadu i žive kao mrtve stvari.
Mnogo ređe oni mogu početi da razmišljaju o onome
što im se dogodilo i da dolaze do nekog novog stanovišta. U njihovoj misli može
početi da se javlja nešto individualno. Neka nova aktivnost uma može započeti –
um počinje da se budi. U trenucima najveće lične nesreće i patnje ljudi često
osećaju da je sve što se dogodilo u životu bilo nerealno i to je tačno
razumevanje života. To je dodirivanje stepena, na kome je dostignuta metanoja – to jest, transformacija uma.
Sve se odjednom javlja u novom svetlu, nešto čini da čovek razume kako nisu
događaji u životu važna stvar, već da je važan čovekov stav prema njima. Za
trenutak je dostignuta prelomna tačka, na kojoj je moguća revolucija uma. Ono
što je prvobitno bilo pasivno i vođeno čulima, vođeno događajima iz života,
više se ne pokorava spoljašnjem životu i počinje da ima nezavisnu egzistenciju.
O tom buđenju aktivnog uma Pavle govori u narednom odeljku, u kome se reč
pokajanje javlja nekoliko puta, iako se na grčkom reč metanoja javlja samo jedanput. Pavle piše Korinćanima sledeće: „Jer ako sam
vas i ražalio poslanicom, ne kajem se, ako se i bejah raskajao: jer vidim da
ona poslanica, ako i za malo, ražali vas. Ali se sad radujem, ne što biste žalosni, nego što se
ožalostiste na pokajanje. (II Poslanica Korinćanima, VII, 8, 9).
U ovom odeljku reč metanoja se javlja samo jedanput – u frazi „na pokajanje“, (eis
metanoian), είς μετανοιαν, i odeljak samo pokazuje koliko je neadekvatna reč pokajanje
(repentance). Kada Pavle kaže, „Ne kajem se …“, on koristi sasvim drugačiju
reč, μεταμελομαι, koja je ekvivalent latinske reči poenitet me, od koje potiče
naša uobičajena reč pokajanje. Ipak, te dve grčke reči tako beskrajno
različite vrednosti prevedene su na engleski istom rečju.
Nije tuga ili
pokajanje u našem uobičajenom značenju ono što proizvodi promenu uma. Čovek
može tugovati, ali ne do stepena metanoje. Međutim, postoji posebna
vrsta tuge, koja vodi do metanoje i o toj tuzi Pavle govori,
kontrastirajući je sa običnom patnjom u životu. „Jer žalost koja je po Bogu
donosi za spasenje pokajanje, za koje se nikada ne kaje; a žalost ovog sveta
smrt donosi.“ (II Poslanica Korinćanima, VII.10). „Nego se ožalostite na
pokajanje“ – to je bila ta prava patnja Korinćana koja ih je dovela do
pokajanja. Den Stenli (Dean Stanley), jedan od malobrajnih engleskih
komentatora koji razumeju značenje metanoje,
primećuje: „Taj odeljak pokazuje koliko je neadekvatna naša reč „pokajanje“. ’Vi
ste tugovali tako da promenite um, ili je vaše pokajanje donelo revoluciju uma.’
I upravo na to se misli, u mnogo dubljem smislu to je ono što čitav život znači
– da dovede čoveka do tačke kada se, umesto da slepo kaže sebi „Ovo ne može
biti istina“, podvrgava buđenju, trenutnom osećanju nerealnosti onoga što se
događa u životu i nerealnosti u vezi sa njime samim. To je metanoja; to je početak transformacije uma. Čitav smisao Hristove
primedbe upućene njegovim učenicima o ubistvu Galilejaca i o nesreći na Siloamu
leži u ideji da značenje fraze „Neka bude volja tvoja na zemlji“ ne može da
bude shvaćena, ako se ne razume reč metanoja
ili promena uma. Mi možemo verovati
da znamo šta to znači, ipak, mi je ne razumemo na sadašnjem nivou razmišljanja.
Sve dok se čovek u sebi ne odvoji od vidljivog sveta sa svim njegovim
događajima i ideje o uzvišenog značaja njegove sopstvene egzistencije u
vidljivom svetu, on ostaje na nivou na kome je metanoja ili promena uma
nemoguća. Pokajanje, to jest, novi
stav, potpuno drugačiji način razmišljanja, može otpočeti tek kada ljudi shvate
da se volja Božija ne ostvaruje na zemlji. Kada čuju o nesreći koja se dogodila
drugima, ljudi često kažu: „Tako im i treba.“
Svako do izvesnog stepena neguje to stanovište,
nezavisno do toga kako inače razmišlja, posebno
onaj, ko smatra da je moralan i ko religiju razume samo u moralnom smislu, ima
taj pogled na stvari. Taj spoljašnji pogled na religiju, u okviru koga se život
posmatra kao mesto nagrade i kazne, zasniva se na ideji da se Božija volja
ostvaruje na Zemlji i svako od nas je bio svedok ophođenja prema drugim ljudima
sa tog stanovišta. (Sećam se posebno jednog slučaja kada je jedan veoma moralan
čovek, koji je bio misionar medicinar, postupao sa devojkom, koja je bolovala
od sifilisa upravo na taj način, kao da ju je Bog kaznio za njene grehe i da
zbog toga treba da bude tretirana kao nešto prljavo i u ovom konkretnom
primeru, da nije vredna da dobije anesteziju za veoma bolnu operaciju). Zar
nije činjenica da većina divljačke okrutnosti, torture, ogorčenja i zla, koji
su obeležile istoriju religije, počiva na osnovnoj grešci u gledištu da se
volja Božija ostvaruje na Zemlji i u zamišljanju da čovek zna šta je Božija
volja? Zbog toga je od vitalnog značaja da pokušamo da razumemo šta je Hrist
rekao svojim učenicima u vezi sa ubijenim Galilejcima i ljudima ubijenim u
Siloamu. Ti događaji nemaju nikakve veze sa Božijom voljom i učenicima je
rečeno da bi trebalo da ih sagledaju sa nove tačke gledišta - а to ne podrazumeva pokajanje
– jer zašto bi se učenici kajali, u
uobičajenom smislu reči, zbog Galilejaca ili ljudi iz Siloama – već promenu uma. A ta promena uma znači da
čovek više ne sme da misli da se ljudi na zemlji kažnjavaju za grehe ili da su
oni, koji se ne slažu sa njegovim sopstvenim religioznim principima, grešnici,
niti da misli da su ljudi, kojima se dogodi neka nesreća, slabići. To je, kako
Hrist sasvim jasno kaže, potpuno pogrešan stav prema životu. Bilo da su ljudi
religiozni ili ne, oni često veruju da su oni, koji se ne slažu sa njima u
političkim mišljenjima, moralnim ili naučnim mišljenjima, da i ne spominjemo
religiozne ideje, slabići i često prema njima gaje osećaj posebne razlike ili
nadmoćnosti i čak smatraju da bi ih trebalo kazniti ili uništiti. Njihovo
verovanje je od života i oslanja se na život – to jest, to je spoljašnje
pitanje, a ne unutrašnje pitanje u njima
samima. I dok se ta tačka gledišta potpuno ne promeni, čovekova unutrašnja
evolucija ne može da započne.
Jer nema nikakve razlike u tome da li neka osoba
osuđuje druge zbog njihove religijske pripadnosti ili zbog političkih ideja ili
morala ili bilo čega drugog. Poenta je u tome da sve to pripada životu, sve to
pripada spoljašnjem svetu, koji smo upoznali preko naših slabašnih čula. To
nije mesto od koga može početi čovek koji želi da se podvrgne transformaciji, o
kojoj je Hrist prvo podučavao kao o metanoji,
a zatim drugom rođenju. Kasnije ćemo govoriti o drugom rođenju, ali se mora
obratiti pažnja na to da metanoja ili
promena razmišljanja predstavlja prvi
stepen. I prvi primer promene razmišljanja je prestanak zamišljanja da se
Božija volja manifestuje na zemlji. Tako rečenica u Očenašu: „Neka bude volja
Tvoja na zemlji“ – kada se dovede u vezi sa onim što je Hrist rekao učenicima u
prilici kada su očigledno zauzeli stanovište da je za Galilejce i ljude u
Siloamu ono što im se dogodilo bilo kazna zbog njihovih greha i bili na
mentalnom nivou, sa koga su verovali da se volja Božija manifestuje na zemlji i
da je sve što se na zemlji događa rezultat Božije volje – ta rečenica u Očenašu
označava nešto od velike važnosti. Hrist u stvari kaže: „Dok ne promenite um,
svi ćete stradati na isti način.“ To je prvi jasan primer onoga što je Hrist
učio o smislu te izuzetno teške reči metanoja.
Ta vanredna niskost u ljudskom razumevanju, koja čoveka navodi da misli da, ako
neko ko ne deli njegova ubeđenja pretrpi neku nesreću, da mu tako i treba,
zasniva se na ideji da su spoljašnji život i zlo u svetu znak smisla. A niskost
ukazuje na nedostatak smisla. Međutim, mi razumemo vrhunski simbol smisla - naime, Boga – i bilo da verujemo u Boga ili
ne, svako deluje iz onoga što smatra smislenim. Jer niko ne može da postoji bez
smisla. Besmisleno postojanje je neodrživo. Jasno je da svako živi u skladu sa
sopstvenim smislom, kakav god on bio, i u životu vidi ono što je sa njim
povezano. Međutim, Hrist je rekao da je pokušaj da se smisao pronađe u životu, u
smislu vrhunskog značenja ili Boga koji deluje u životu, potpuno pogrešno.
Najviši smisao postoji nezavisno od događaja koji se odigravaju u životu i sve
dok čovek ne bude mogao da promeni um
u tom pogledu, deliće zajedničku sudbinu sa dobrim i lošim u životu. On još
uvek nije pronašao pravu osnovu od koje bi počeo. To znači, ako verujemo u
Boga, u tom vidu, kao izvor smisla, i ako taj posebni smisao tražimo u
spoljašnjem životu, sagledavajući nagradu i kaznu u životu kao izraz tog
najvišeg smisla, počinjemo od pogrešne osnove. Iz toga sledi da je ta neobična
reč metanoja tako značajna. Nije
spoljašnji svet ono od čega čovek mora početi. Ukoliko to čini – kao što svako
čini – on još uvek nije sposoban za bilo kakvu promenu, bilo kakvu unutrašnju
evoluciju. Pronalaženje smisla u spoljašnjem životu i donošenje sudova sa tog
stanovišta u skladu sa sopstvenim odgojem – sve to je suprotno metanoji. Hrist svojim učenicima govori
o tom uobičajenom pogledu na život kada naglašava koliko je potrebna metanoja – to jest, promena uma. Međutim, reč je o tome da nijedan pojedinac nije
slobodan od takvog pogleda na svet. U stvari, svaki pojedinac održava svoje
samoljublje i samo-obožavanje na osnovu tih spoljašnjih verovanja, iz temelja
koji je u njemu formiran rano u životu, iz osećaja da je bolji od drugih, bilo
da je na nižoj ili višoj poziciji u životu. I svako veruje, religiozno ili na
drugi način, da je taj spoljašnji svet pozornica moralnog delovanja u kojoj moramo
dokazati da smo u pravu, bilo neumesnim ponašanjem bilo nasiljem ili progonom.
Tako svako vidi najviši smisao – a to je Bog – u spoljašnjem životu i deluje u
skladu sa time. Moralni ljudi deluju na taj način, ljudi određene političke
orijentacije deluju na taj način i tako dalje. Izuzetno je teško odvojiti se od
takvog pogleda na svet. Međutim, početak tog odvajanja jeste početak
praktikovanja promene uma, metanoje.
Svako prosuđuje život, čak i ne znajući da to čini, u skladu sa svojim moralom,
skrupulama, principima itd. a sve to je zasnovano na verovanju da je spoljašnji
život izvor svega. Međutim, Hrist kaže da se ništa ne može dobiti na taj način,
iz života kakvog ga vidimo. Ono što se događa u spoljašnjem životu nije vodič
ni prema čemu. Međutim, ljudi smatraju da je život sam čitavo pitanje; i oni ne
vide da, šta god da rade, život ostaje isti i propuštaju da shvate da je život
po samoj svojoj prirodi nešto što čoveka može dovesti do metanoje – vrhunski cilj. To nije mesto gde se „volja Božija vrši“ –
otuda molitva „Neka bude volja Tvoja na zemlji“. I dok čovek ne shvati šta ta
rečenica znači i ne počne da uviđa sve njene implikacije, on neće razumeti šta
u stvari govori dok ponavlja Očenaš. Nije u pitanju samo ta rečenica, već
razumevanje svake rečenice u Očenašu, tako da bi čovek dok izgovara Očenaš
morao da bude u najvišem stanju svesti, da bi razumeo vrednost svake reči i
rečenice, to jest, da bi se molio u pravom smislu te reči. To bi bila metanoja u najpotpunijem smislu.
NASTAVAK
NASTAVAK
Нема коментара:
Постави коментар