Moris Nikol - Meta
METANOJA - DEO II
Sa stanovišta Novog zaveta, šta je priroda sveta
i smisao našeg života u njemu? Pavle kaže: „Jer
se tvar pokori propadljivosti, ne od svoje volje, nego za volju onoga koji je
pokori.“ (Rimljanima, VIII.20). Pavle govori o stanju stvari na zemlji.
Kada to uzmemo u obzir, to je veoma neobična i iznenađujuća ideja. On uči da
život na zemlji nije za čovekovo dobro i da njime ne upravlja dobro i da se sve
ne zemlji jednostavno događa. Pavle ne kaže da su stvari na zemlji ispravne ili
osmišljene ili da njima upravlja vrhovni Bog. Naprotiv, on sasvim otvoreno kaže
da su stvari na zemlji podložne propadljivosti, ne zbog toga što njeni
stanovnici to žele, već „za volju onoga
koji je pokori“. To ukazuje na silu koja je, u pogledu kreacije na ovoj
maloj zemlji, neprijateljska (štetna) prema čoveku. Ukoliko
pretpostavimo da sve što ima moć nad kreacijom na zemlji, treba da bude nazvano
imenom Bog i ukoliko istovremeno verujemo da je Bog Jedan i istovremeno sve Dobro,
ta Pavlova izjava je nerazumljiva. Ukoliko vrhovni Bog upravlja svim
fenomenološki stvorenim svetovima i ukoliko njegova volja direktno stiže do tih
svetova, kako se može reći da se kreacija pokorava
propadljivosti protiv svoje volje? Ukoliko Pavle propoveda ideju Dobra, osnovne
koncepcije vrhunske i dobre sile koja deluje na sva živa bića, kako se može
dati tako neobična izjava? On kaže da je Čovek, kao deo kreacije, nasilno podvrgnut propadljivosti
protiv svoje volje. Kako je onda moguće održati gledište da je Bog Dobro?
Sigurno, sagledavši život i sve njegove događaje, nemoguće je objasniti čak i
mali deo onoga što se događa na zemlji. Međutim, Pavle ne kaže da je sila koja
deluje na zemlji, sa svim njenim bićima, dobra. U stvari, on govori o ’Bogu
ovoga sveta’ (ό θεος τουαιώνος τούτου), koji ‘zaslepljuje um čoveka’ (II Korinćanima
IV.4). Čovek, kao deo kreacije, podložan je propadljivosti i pokorava se
nekoj sili, nekom uticaju, nekom dobru koje deluje protiv njegove volje, protiv
njegovog htenja. Biće nije izloženo propadljivosti zbog sopstvene volje. Zbog
čije volje? „Za volju onoga što ga pokori“. Pavle ga ne naziva Bog.
Kakvo objašnjenje on daje? Tvar se pokorava propadljivosti (na grčkom ματαιοτης u
značenju manjkavost,
beskorisnost, besmislenost ili na latinskom frustracija, uzaludnost). Pavle dodaje, u nadi da se može osloboditi okova i pobeći u slobodu. („na nadu da će se i sama tvar oprostiti od
ropstva raspadljivosti na slobodu slave dece Božije“). Mi smo, kaže on, svi
u istoj situaciji. Ne samo, nastavlja
on, da čitava kreacija stenje i muči se zajedno, … ne samo to, već i mi takođe
koji imamo prve plodove duha, čak i mi stenjemo’ – kao da smo zatvoreni u
uzanom zatvoru – ’čekajući da budemo usvojeni’ – kao Sinovi Boga.
Uzaludna patnja kreacije, sveta, jeste
prepoznata. Ne postoji pokušaj da se ona prikrije ili da se kaže kako je ovo
najbolji od svih svetova. Sva ta patnja, sav taj bol, sva ta beda, sva ta smrt,
uništavanje i besmislenost ne objašnjava sebe samo. Život se ne može objasniti po sebi. On ne može da bude shvaćen sam po sebi.
Neka druga ideja se skriva iza
vidljive spoljašnje pojavnosti, ideja, koja nije izvedena zaključivanjem iz
onoga što vidimo, već ideja za koju ne postoji dokaz koji nam mogu pružiti
čula.
Nastaviće se ...
Нема коментара:
Постави коментар