Moris Nikol - Meta
METANOJA - DEO IV
IDEJA O KRALJEVSTVU NEBESKOM
Prva predstava koja se može formirati o „Kraljevstvu
nebeskom“ jeste da je to mesto gde se Božija volja manifestuje: „Neka bude
volja Tvoja na zemlji kao i na nebu.“ Međutim, ljudi po pravilu pretpostavljaju
ne samo da se Božija volja manifestuje ne zemlji, već i da se pod Nebom
podrazumeva nešto što vremenski predstoji i gde svako ko je vodio dobar život odlazi
posle smrti, nasuprot pakla, koji se ponovo ne posmatra kao stanje koje čovek
može dostići na zemlji, već kao mesto na koje slabi i loši ljudi odlaze posle
smrti. Mnoge važne ideje u Jevanđeljima shvataju se upravo na taj način, kao da
se odnose na neko kasnije vreme, i ni na koji način se ne povezuju sa čovekom
koji sada živi na zemlji – to jest,
sa čovekom koji živi u sadašnjem trenutku.
Međutim, čovek koji sada živi na zemlji, u
različitim trenucima može biti u boljem ili gorem stanju. On za trenutak može
dotaći neko bolje stanje u sebi, odakle sve vidi u boljem svetlu, ili neko gore
stanje, odakle sve vidi u lošijem svetlu. On može da se uzdigne ili padne
vertikalno. Može da vidi stvari sa višeg ili sa nižeg nivoa.
Svako je svestan ove činjenice.
I to uzdizanje i padanje, ti trenuci uvida i
tame, koji karakterišu svačiji život, nemaju nikakve veze sa vremenom i sa nečim
što predstoji, već predstavljaju stanja koja je čovek sposoban da dostigne
sada. Ona spadaju u kretanje na gore i na dole unutar čoveka, i tako su
vertikalni.
Kada se čovek nalazi u nekom lošem stanju, kao
što je stanje sumnje, sve u njemu je povezano na određeni način. Kada okolnosti
promene njegovo stanje, on sve vidi povezano na sasvim drugačiji način. To je
toliko uobičajeno iskustvo da nije neophodno naglašavati njegovu tačnost.
Međutim, budućnost čoveka u stanju
sumnje, u pogledu stanja ili nivoa razumevanja, ne leži u vremenu, već unutar
njega. Sumnja ga može sve više vući na dole, sve dok konačno ne bude reagovao
na neki nasilan i neopoziv način. Njegova prava budućnost jeste da dosegne drugo stanje
u sebi i ta budućnost, koja je psihološka, ne leži kasnije u prostom protoku
dana – to jest, u vremenu – već u promeni unutar njega. Tako čovek uvek ima dve
budućnosti, jednu u vremenu, a drugu u promeni svoga stanja. O toj drugoj
budućnosti, o stanju čoveka, govori se gotovo u svakom redu u Jevanđeljima.
Ljudi obično smatraju da je vreme progres i da će jednostavan protok dana i
godina i vekova voditi i da čak mora voditi do boljih okolnosti. Ili, u slučaju
njih samih, oni se nadaju i veruju da će sledeće godine ili za dve godine sve
biti drugačije. Međutim, veoma je teško poverovati da je tako. Život ostaje
isti. I kako osoba stari, stvari se ne popravljaju. Vreme nije faktor koji
donosi transformaciju niti na opštem nivou, niti kod pojedinca. Ovde se
ispoljava duboko ukorenjena iluzija koja deluje na svakoga. Sutra će biti
drugačije. Sutra će doneti bolje stanje stvari. I ta iluzija, koja je toliko
kompleksna da je gotovo nemoguće razmrsiti sve niti misli i emocija koje se upliću
u nju, upravlja čovečanstvom i svakim pojedinačnim čovekom na ovaj ili onaj
način. Svako, suočivši se sa životom tako teškim i zaista neshvatljivim,
prirodno oseća da jedna stvar uvek ostaje otvorena – naime, sutra. Ili, sa
druge strane, kada pomisli da bi trebalo da učini nešto i da uloži neki napor,
on ponovo oseća da uvek postoji sutra. Svaki čovek sasvim iskreno razmišlja o
sutrašnjici kao o prilici da učini ono što oseća da treba da učini i smatra da
će se tereta, koji većina ljudi oseća, i sopstvenih nedostataka osloboditi uz pomoć
sutrašnjice.
Ljudi razmišljaju o svojim životima u terminima
prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. Oni razmišljaju o svojim životima u
terminima vremena, ne stanja. Tako je veoma lako poverovati da se bolje stanje može
dostići u nekom kasnijem vremenu. Međutim, budućnost čoveka se ne nalazi u
vremenu, već u njemu samom i sastoji se
od promene stanja sada, u trenutku
kada shvati u kakvom se stanju nalazi.
Da se vratimo na primer sa sumnjom – čovek počinje
da prelazi u stanje sumnje i kako se ono nastavlja, on počinje u sve većoj meri
da odobrava ideje i veze između stvari koje mu to stanje sugeriše. Svaki
psihijatar veoma dobro zna da kada to stanje pređe izvesnu neodredivu tačku,
ludilo nije daleko – u stvari, ono je dijagnostikovano. Šta je prava
budućnost tog čoveka? Da li se
ona nalazi u vremenu ili u nekom drugom pravcu? U vremenu njegova budućnost se
sastoji od jačanja vere u hipnotičke ideje koje njegovo stanje izaziva. Međutim,
za čoveka je moguća i drugačija budućnost.
O toj budućnosti, koja ne leži u vremenu, već u sadašnjem trenutku, može se
razmišljati kao o vertikalnoj u vremenu – ona pripada uspravnoj osi koja
ukazuje na viša i niža stanja, kao skala ili lestvice. Ukoliko zamislimo vreme
u vidu dijagrama, nacrtano kao horizontalna linija – to jest, kao liniju koja
predstavlja prošlost, sadašnjost i budućnost – ta vertikalna linija koja ulazi
u čoveka u svakom trenutku u vremenu, ukazuje na više ili niše stanje u njemu u
tom trenutku vremena. I ukoliko želimo da razumemo bilo šta iz Jevanđelja, moramo
shvatiti tu zamišljenu uspravnu liniju, koja ukazuje na moguća stanja u čoveku,
jer Jevanđelja govore o čoveku koji dostiže više stanje, ne u spoljašnjem svetu,
već u sebi u ovom životu, ne jednom kasnije, već sada.
Međutim, značenje na koje ukazuje reč metanoja daleko je od privremene promene
stanja. Čovek, koji pokušava da obuzda sebe i koji se bori da ne sledi ono što
veruje da je njegova najgora strana i teži da održi ono što smatra dobrim ili svojom
stazom dužnosti i da živi ispravnim životom, ne dostiže metanoju. I mada on može biti uveren da takav način života ne vodi
iz želje da se oseća zaslužan ili da bude primer u očima drugih ljudi ili iz
straha od policije ili društvenog odbacivanja ili od gubitka reputacije
uglednog čoveka, već iz autentičnih razloga, on ipak ne postiže nikakvu promenu
uma. Kao što je već rečeno, u Jerusalimu je sigurno bilo mnogo ljudi koji su
vodili dobar i moralan život, pa ipak Hristove reči „dok se ne pokajete – to jest, dok se ne podvrgnete promeni uma – svi ćete
stradati“, pokazuje da se misli na nešto drugo. Ovde leži jedna od
najdubljih ideja psihološkog učenja u Jevanđeljima. Uči se da je moguća radikalna
trajna transformacija i metanoja je
njen tehnički opis. Međutim, čovek ne može dostići stalni viši nivo, sve dok u
sebi ne izgradi vezu ideja koje ga postepeno mogu podići iznad sadašnjeg nivoa.
Ideja o Kraljevstvu nebeskom je zbog toga vrhovna ideja u tom pogledu. Ona
reprezentuje više Dobro. Stoji iznad vidljivog života i materijalne istine i
fizičkih teorija i, koliko god da je nejasno shvaćena, otvara u čovekovom umu
pravac koji je nov i koji na nov način povezuje njegove misli i osećanja i unosi
novu komunikaciju u njegovo razumevanje. Ideja o samo-evoluciji čoveka, ideja o
metanoji ili transformaciji uma i
ideja o Kraljevstvu nebeskom su povezane i bliske ideje. Jedna stvar se mora
razumeti: da bi ta samo-evolucija i transformacija započela, čovek mora
prestati da prati samo dokaze koje mu nude čula. On mora napustiti
zaključivanje na osnovu prirode i fenomena i događaja iz života. On više ne sme
videti puni smisao svoje egzistencije u spoljašnjem životu, niti pokušavati da
ga pronađe izvan sebe, niti u životu na zemlji sme videti manifestaciju Božije
volje. Mora se razumeti da se čovek, koji dođe do zaključka da ne postoji ništa
više od onoga što on predstavlja i da ne postoji „Bog“ zbog lošeg stanja u
svetu, nalazi u istoj situaciji kao i učenici koji su verovali da je sve što se
događa na zemlji usled delovanja Božije volje.
Ideja metanoje i Kraljevstva nebeskog leži u
drugom pravcu. Čovek mora da se okrene od sveta i pogleda sebe. Mnoge parabole
u Jevanđeljima bave se ovim, a jedna od najznačajnijih je parabola o bludnom
sinu. Upravo pre nego što se uvede parabola o metanoji, Hrist govori o važnosti „pokajanja“. „Kažem
vam da će tako biti veća radost na nebu za jednog grešnika koji se kaje, negoli
za devedeset i devet pravednika kojima ne treba pokajanje.“ I opet, „biva radost pred anđelima Božijim za jednog
grešnika koji se kaje.“ I tada uvodi narednu parabolu: Jedan čovek imaše dva sina i reče
mlađi od njih ocu: Oče! Daj mi deo
imanja što pripada meni. I otac im podeli imanje. I potom
do nekoliko dana pokupi mlađi sin sve svoje, i otide u daleku zemlju; i onamo
prosu imanje svoje živeći besputno. A kad
potroši sve, postade velika glad u onoj zemlji, i on se nađe u nevolji. I otišavši pribi se kod
jednog čoveka u onoj zemlji; i on ga posla u polje svoje da čuva svinje. I željaše napuniti trbuh svoj roščićima koje svinje jeđahu, i niko
mu ih ne davaše. A kad dođe k sebi, reče: Koliko najamnika u oca
mog imaju hleba i suviše, a ja umirem od gladi! Ustaću i idem
ocu svom, pa ću mu reći: Oče! Sagreših Nebu i tebi, i već nisam
dostojan nazvati se sin tvoj: primi me kao jednog od svojih najamnika. I ustavši otide ocu svom. A kad je još podaleko bio, ugleda ga
otac njegov, i sažali mu se, i potrčavši zagrli ga i celiva ga.
A sin
mu reče: Oče, sagreših Nebu i tebi, i već nisam dostojan nazvati se sin tvoj. A otac reče slugama svojim: Iznesite najlepšu haljinu i obucite
ga, i podajte mu prsten na ruku i obuću na noge. I dovedite tele ugojeno te zakoljite, da jedemo i da se
veselimo. Jer ovaj
moj sin beše mrtav, i ožive; i izgubljen beše, i nađe se. I stadoše se
veseliti. A sin
njegov stariji beše u polju, i dolazeći kad se približi kući ču pevanje i
podvikivanje. I dozvavši jednog od slugu zapita: Šta je to? A on mu reče: Brat tvoj dođe; i otac tvoj zakla tele ugojeno, što
ga je zdravog video. A on se rasrdi i ne htede da uđe.
Tada iziđe otac njegov i moljaše ga. A on odgovarajući reče ocu: Eto te služim
toliko godina, i nikad ne prestupih tvoje zapovesti, pa meni nikad nisi dao
jare da bih se proveselio sa svojim društvom; A kad dođe taj
tvoj sin koji ti je imanje prosuo s kurvama, zaklao si mu tele ugojeno. A on mu reče: Sine! Ti si svagda sa mnom, i sve je moje tvoje. Trebalo se razveseliti i obradovati, jer ovaj brat tvoj mrtav
beše, i ožive; i izgubljen beše, i nađe se. (Luka
XV, 11-32).
U ovoj velikoj paraboli pokazano je kako se čovek
u sebi pravi preokret od stanja kada sve traži u životu i menja pravac.
Interesantno je obratiti pažnju da se u ovoj paraboli bludni sin nalazi u
stanju kada je izgubio sebe, kao što pokazuje fraza „a kad dođe sebi“ ((είς έαυτον δε έλθων).
Međutim, ljudi često bukvalno
povezuju ovu priču sa idejom o pravoj raskalašnosti (bludnosti), rasipanjem
novca i trošenjem nasledstva i zamišljaju mladog čoveka dovedenog do potpunog
siromaštva kako jede roščiće. Oni i ne pomišljaju da se to odnosi na njih same,
na psihološko stanje u njima, u stvari, na stanje u koje svako dospeva – stanje
kada čovek gubi sebe, a svi spoljašnji oblici života i spoljašnje stvari ostavljaju
ga gladnim kao i roščići.
Već je rečeno da je
parabola poređenje. Njeno fizičko, doslovno ili čulno značenje jedna je stvar,
ali njeno pravo značenje leži na nivou iznad čula. Parabola tako predstavlja
psiho-transformatorsku mašinu između dva nivoa značenja. Ona ima svoje doslovno
značenje, ali i drugo, psihološko značenje. Ona je medij putem koga može da se
ukaže na to veće značenje nezavisno od reči i slika koje se koriste u njoj i
koje imaju svoje sopstveno niže značenje, te se iz tog razloga koristi kroz sva
Jevanđelja. Značenje parabole je uvek psihološko, a nikada doslovno ili
fizičko.
Parabola tako gradi
most između dva nivoa značenja, čulnog i psihološkog. Na jednom mestu je rečeno
da je Hrist pred masom govorio samo u parabolama, ali je svojim učenicima davao
direktno učenje privatno. I moramo se podsetiti da je Hrist u više navrata predstavljen
kako govori svojim slušaocima da ne razumeju ono o čemu govori, jer nemaju uši
da čuju ni oči da vide – to jest, njihovo razumevanje je onemogućeno i sve ono
unutrašnje ili psihološko značenje za njih je nerazumljivo, te oni sve shvataju
sasvim doslovno kao nešto što se odnosi na oblast spoljašnjih, fizičkih činjenica
i događaja.
Parabola o bludnom
sinu ne govori o mladom čoveku koji rasipa svoje bogatstvo. Ona govori o
svakome ko je rođen na ovoj zemlji. Međutim, poslednji deo se nikako ne odnosi
na svakoga, jer samo malobrojni shvate svoju situaciju i „dođu sebi“. To je
trenutak metanoje. I ovde se mora obratiti pažnja na to da se bludni sin
ne kaje, već dolazi sebi i shvativši svoju situaciju, traga za
načinom da pobegne od spoljašnjih stvari iznad sebe. Ovde nema pomena o pokajanju,
već je reč samo o određenoj promeni uma, koja se naziva „doći sebi“ i na
koju se neposredno pre parabole ukazuje kao na metanoju – to jest, kao
na transformaciju mišljenja, potpuno drugačiji način poimanja života.
Нема коментара:
Постави коментар