FIZIČKI I
DUHOVNI ČOVEK
PRVI DEO
ČOVEK stupa na Zemlju svojim fizičkim stopalom, ali život dotiče psihološkim stopalom. Njegov najispoljeniji psihološki nivo je čulan, oblast oseta i čula. Drugim rečima, njegovo spoljašnje mišljenje i osećanje nastaju iz predmeta čulnog opažanja. Ovaj nivo predstavlja stopalo njegovog psihološkog bića, koje se razlikuje od stopala njegovog fizičkog bića, dok vrsta obuće, koja mu prekriva stopala, reprezentuje njegove određene poglede, mišljenja i stavove koje obuva odnosno koristi u svom pristupu čulnom životu. Bez vaših pet čula, spoljašnji život ne bi postojao za vas.
Kako čovek hoda
po Zemlji? Ovde govorimo psihološki. Kako se njegova spoljašnja psihologija odnosi
prema spoljnom životu?
Sada, čovek koji život razume samo na osnovu
dokaza čula, nije psihološki čovek.
On je čulni čovek. Njegov um počiva na čulima. To se povremeno naziva ’um mesa’
[ό vovs της σαρκός (Col. ii.18.)]. U tom slučaju on misli svojim stopalima – i nema glavu. Još
preciznije rečeno, on razmišlja ’obućom’ koja prekriva njegovo stopalo. To je
njegov oblik istine, različit u različitim slučajevima, ali istog reda ili
nivoa. On je još uvek daleko od toga da bude Čovek. Razmišlja doslovno, parabole, recimo, shvata doslovno.
Međutim, da bismo postali Čovek, u razmišljanju moramo početi da se odvajamo od
doslovnog smisla. Za onoga, ko teži unutrašnjem razvitku, neophodno je da
razmišlja psihološki. Na primer, zašto se u ezoterijskoj literaturi, kao što je
Biblija, toliko često spominje da čovek mora izuti cipele pre stupanja na neko sveto mesto? To znači da čulni um
ne može da razume psihološku istinu. Tako mu je rečeno da izuje cipele – to
jest, svoju istinu koja počiva na čulima – jer um, zasnovan na čulima i istina
izvedena na osnovu njihovih dokaza, nije u stanju da razume viši red ili nivo
istine – to jest, psihološku istinu. Da to izrazimo na drugačiji način: fizički
čovek ne može da razume duhovnog čoveka.
Tako, kada se kaže da je neophodno izuti cipele
pre stupanja na neko posvećeno ili sveto mesto, time se naglašava da čulno ne
može razumeti duhovno. Čulna misao ne može doseći nivo koji leži iznad nje.
Potrebna je drugačija vrsta mišljenja. Um
poseduje različite nivoe i njegov najniži nivo ne može da razume rad višeg
nivoa. Razumeti psihološku istinu pomoću najnižeg, spoljašnjeg nivoa uma nije
moguće. Tako, te cipele moraju da se
izuju pre nego što se stupi u sferu znanja iznad čulnog saznanja. Spustiti psihološko razumevanje na nivo
čulnog razumevanja znači uništiti u Čoveku sve ono što može da vodi do njegovog
unutrašnjeg razvitka i što ga iznutra čini čovekom.
Ljudi pokušavaju da razumeju ’Boga’ i ’Božansko’
svojim čulnim umom. Pokušavaju da razumeju svojom obućom, a ne svojom glavom.
Kada se anđeo pojavio pred Mojsijem u zapaljenom grmu, rekao mu je: „Ne idi ovamo: izuj obuću svoju sa nogu
svojih, jer je mesto gde stojiš sveta zemlja.“ (Izlazak, III.5). A kada je
anđeo sa isukanim mačem stao pred Isusa
Navina nakon njegovog dolaska u Jordan, rekao je Isusu: „Izuj obuću s nogu svojih, jer je mesto gde
stojiš sveto.“ (Isus Navin, V.15). Hristovi učenici, koji su poslati da propovedaju
Bibliju, morali su da idu bez obuće. ’Ne
nosite … ni obuće’ (Matej, X.10).
Čovek ima organizovano fizičko telo, koje mu je dato. On tada potpada pod
organizaciju civilizacije kojoj pripada. Ta socijalna organizacija se održava
pomoću zakona. Ukoliko čovek počini ubistvo, biva osuđen u skladu sa zakonom
svoje zemlje. Međutim, Čovek nema psihološko
telo. On ne poseduje unutrašnju organizaciju. On se pokorava zakonima iz straha
ili da bi izbegao skandal. U sebi,
kada bi sva ograničenja bila ukinuta, on bi ubio one koje mrzi. Mržnja je dubok
faktor. U određenom smislu moguće je reći da mi svi mrzimo jedni druge. Rečeno
je: ’Ne ubij’ (Izlazak XX.13).
Doslovno shvaćena, ta zapovest se poštuje iz straha od posledica. Psihološki
ona znači da ne smemo počiniti ubistvo u mislima ili osećanjima. Samo u toj
unutrašnjoj sferi se odvija unutrašnji razvitak. U toj zapovesti je izraženo psihološko značenje.
STOPALO I GLAVA
Psihološki čovek je stalna tema vizije, parabole
i sna. On je različito podeljen na spoljašnje i unutrašnje delove. To je isto
kao niži i viši delovi. Glava reprezentuje najviši ili najskriveniji deo
psihološkog čoveka. Pomešati mišljenje stopalima (obućom) sa mišljenjem glavom
znači ne razlikovati dva nivoa. Mišljenje stopalima oblikuje obuću, ono je
čulno i odnosi se na spoljašnje čulne objekte. Mišljenje glavom je psihološko i
odnosi se na unutrašnje značenje stvari. Ta dva reda istine nisu kontradiktorna,
ali postaju takva ako ih posmatramo kao suprotnosti. Ona nisu suprotnosti, već
se nalaze na različitim nivoima. Međutim, ukoliko čovek razmišlja samo svojim
stopalima, on ne može da razume nivoe. On razmišlja samo na jednom nivou i tada
pretvara u suprotnosti stvari koje nisu suprotnosti. Tako, kada ljudi izgube
smisao za nivoe – za više i niže – svet postaje svet suprotnosti i nasilja.
GOLI ČOVEK
U psihološkom jeziku odeća, plašt, ruho
označavaju ono što psihološki čovek
oblači – to jest, istinu koju sledi. Tako je goli čovek psihološki nag čovek,
bez mentalne odeće. To je čovek bez psihologije, bez bilo kakve vrste istine. U
Otkrivenju je rečeno: „Blago onome ko je
budan i čuva haljine svoje, da go ne hodi i da se ne vidi sramota njegova.“
(Otkrivenje, XVI.15). Značenje je psihološko, ne fizičko.
Međutim, šta treba da bude obučeno? Na jednom
mestu je rečeno da je Car bio nag:
„A kad dođe Sin čovečiji u
slavi svojoj i svi sveti anđeli s Njime, onda će sesti na prestolu slave svoje.
I sabraće se pred Njim svi narodi, i razlučiće ih između sebe kao pastir što
razlučuje ovce od jaraca. I postaviće ovce s desne strane sebi, a jarce s leve.
Tada će reći car onima što Mu stoje s desne strane: hodite blagosloveni Oca
mog; primite carstvo koje vam je pripravljeno od postanja sveta. Jer ogladneh,
i daste mi da jedem; ožedneh, i napojiste me; gost bejah, i primiste me; go
bejah, i odenuste me; bolestan bejah, i obiđoste me; u tamnici bejah, i dođoste
k meni.“ (Matej, XXV. 31-36).
Reč ’Car’ ukazuje na nešto u
čoveku. Mnogi smatraju da slede istinu. Međutim, šta u njima to čini? Pitanje je očigledno: Da li je Car u čoveku
odeven? Čini se da je Car već tamo i da je pitanje da li ga odenuti ili ne. Taj
Car u čoveku je ili nag ili obučen. Takođe, ljudi čine dobro, ne znajući to – iz dobrote. Zar parabola
ne kaže dalje:
„Tada će Mu odgovoriti
pravednici govoreći: Gospode! Kad Te videsmo gladna, i nahranismo? Ili žedna, i
napojismo? Kad li Te videsmo gosta, i primismo? Ili gola, i odenusmo? Kad li Te
videsmo bolesna ili u tamnici, i dođosmo k Tebi? I odgovarajući car reći će im:
Zaista vam kažem: kad učiniste jednom od ove moje najmanje braće, meni učiniste.”
(Matej, XXV.37-40).
Razumemo da se fizički čovek sastoji od vidljivog tkiva i krvi i kostiju.
Ne razumemo da se psihološki čovek sastoji od nevidljivih misli i osećanja i
želja. Njegove misli i želje određuju kvalitet psihološkog čoveka. Međutim, dok
je fizičko telo, koje nam je dato, organizovano i može da radi harmonično,
psihološko telo nije dato i ni na koji način nije organizovano. Čovek može da
misli jednu stvar, oseća drugu, a radi treću. Sa te tačke gledišta, Čovekov
zadatak je da unese red u svoje psihološko telo, koje leži u neredu.
Iz tog razloga uvek je postojala literatura, u različitim oblicima,
koja se nije odnosila na fizičkog, već na psihološkog čoveka – kao što su na
primer fragmenti učenja sačuvani u Bibliji i mnogi drugi fragmenti. Međutim,
ponovo grešimo, jer taj psihološki čovek je već tu, u nama – jedino, treba da
ga odenemo. Recimo onda da je ili nag ili pogrešno odeven i da je naš zadatak
da ga od stopala do glave odenemo u pravo ruho. Setite se da Car očigledno
jeste tamo – ili nag ili obučen – i da je u slučajevima, kada je ostavljen nag,
osoba promašila, a slučajevima kada je obučen nije promašila.
PRANJE NOGU VODOM U UMIVAONICI
Pročišćenje mišljenja, promena uma, simbolizovano je pranjem vodom:
to je pranje uma od čula. Umivaonica je prihvatna posuda koja drži vodu; koja
treba da je koncentriše.Stopalo je najniži um u kontaktu sa spoljašnjim svetom. To mora da
se promeni u ovom životu.
„Potom usu vodu u umivaonicu,
i poče prati noge učenicima i otirati ubrusom kojim beše zapregnut. Onda dođe k
Simonu Petru, i on Mu reče: Gospode! Zar Ti moje noge da opereš? Isus odgovori
i reče mu: Šta ja činim ti sad ne znaš, ali ćeš posle doznati. Reče Mu Petar:
Nikad Ti nećeš oprati moje noge. Isus mu odgovori: Ako te ne operem nemaš deo
sa mnom. Reče Mu Simon Petar: Gospode! Ne samo noge moje, nego i ruke i glavu.
Isus mu reče: Opranom ne treba do samo noge oprati, jer je sav čist; i vi ste
čisti, ali ne svi.“ (Jovan, XIII.5-10).
Hvala na svim tekstovima...
ОдговориИзбришиPošto se te već dugo godina u vodama četvrtog puta, zanima me kako tumačite reči iz knjige ,,Sve i Svja‚‚
Belzebub reče svom unuku Hasejnu:
,,...iako, s jedne strane, kod Zemljana, kao i kod svih ostalih tricentričnih bića Vasione, postoje sve mogućnosti za razvoj ``nadtelesnih suština`` il ``viših tela``, s druge strane, zbog kristalizacije različitih posledica svojstva organa kundabufera, njima je skoro nemoguće da usavršavaju svoje nadtelesne suštine do potrebnog nivoa. A pošto u skladu sa fundametalnim kozmičkim zakonima, objekti kao što su ``nadtelesni delovi`` u biću tricentričnih stvorenja, nisu na planetama podvrgnuti uništavanju, i pošto njihova planetarna tela ne mogu da postoje večno, već se, kada dođe vreme, obavezno podvrgavaju procesu svetog ``raskoarna``, nesrećne ``nadtelesne suštine`` moraju prelaziti iz jedne spoljne forme u drugu i večno se u njima mučiti.``
Posle ovih reči lakše se razume život...zar ne?
A i naš zadatak u njemu:-) … zar ne?
ОдговориИзбришиZdravo, Aljoša!
Nisam sigurna koliko je moje shvatanje adekvatno, no, takvo je kakvo je – u skladu sa trenutnim nivoom Bića.
Prvo, ne smatram da su “nadtelesne suštine” i “viša tela” jedna te ista stvar, a mislim da ni Gurđijev nije bio sklon da koristi dva termina za istu stvar – bio je veoma precizan. (proveriću šta stoji u nekoj drugoj verziji). Nadtelesnu Suštinu shvatam, izraženo terminima Sistema, kao Suštinu, autentično jezgro čovekovog bića, koje se Silaznom oktavom spušta na zemaljski plan i tu okružuje Ličnošću, stečenom različitim delovanjem spoljašnjeg sveta. Specifičnost ovog sistema je stav da je Suština takođe nerazvijena i da je kreiranje Ličnost prvi korak u njenom razvitku. Međutim, razvoj tada treba da promeni smer – Ličnost treba da postane pasivna, da bi Suština mogla da raste i da se razvija – što bogatija Ličnost to više hrane za Suštinu, naravno, pod uslovom da napravimo ovaj teški obrtni momenat.
Ličnost propada nakon smrti, Suština je nepropadljiva. Suštinu shvatam kao istinski duhovni, nadtelesni deo našeg bića.
U pogledu tela, fizičko telo nam je dato, ali čovek ima potencijal za kreiranje viših tela (kao na primer kesdjan-tela, kako ga naziva G) koji po pravilu ne iskoristi tokom života. To su takođe materijalna tela, jedino je njihova materijalnost mnogo finija i suptilnija – dakle, nisu „nadtelesna“. Ukoliko se tokom života ne usavrši – ne oblikuje – astralno telo, ono ima oblik amorfne mase i nedugo posle smrti se raspada – to je Druga smrt o kojoj govori Tradicija.
Ovde je moj pokušaj na tu temu:
http://izagranice.blogspot.rs/2012/12/visi-vodonici-i-covekova-tela.html
ОдговориИзбришиMORIS NIKOL - META
FIZIČKI I DUHOVNI ČOVEK
PRVI DEO
ČOVEK stupa na Zemlju svojim fizičkim stopalom, ali život dotiče psihološkim stopalom. Njegov najispoljeniji psihološki nivo je čulan, oblast oseta i čula. Drugim rečima, njegovo spoljašnje mišljenje i osećanje nastaju iz predmeta čulnog opažanja. Ovaj nivo predstavlja stopalo njegovog psihološkog bića, koje se razlikuje od stopala njegovog fizičkog bića, dok vrsta obuće, koja mu prekriva stopala, reprezentuje njegove određene poglede, mišljenja i stavove koje obuva odnosno koristi u svom pristupu čulnom životu. Bez vaših pet čula, spoljašnji život ne bi postojao za vas.
Kako čovek hoda po Zemlji? Ovde govorimo psihološki. Kako se njegova spoljašnja psihologija odnosi prema spoljnom životu?